دادخواست دعوای کار و نکات مربوط به آن

دادخواست دعوای کار

دادخواست دعوای کار و همه چیز در باره آن – دعوای کار با تنظیم دادخواست توسط کارگر یا کارفرما آغاز می شود. بدون تنظیم دادخواست دعوای کار ، و ارائه آن به مرجع صاحب صلاحیت امکان رسیدگی به دعوا وجود ندارد. ماده 3 آیین دادرسی کار چنین موضوعی را مورد تأکید و تصریح قرار داده است.

دادخواست دعوای کار، ابتدا به اداره کار، تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل دعوا تقدیم می گردد. وقتی درخواست کننده دادخواست را به اداره کار تقدیم می کند این امر به منزله تقاضای رسیدگی به دعوا و وسیله دادخواهی محسوب می گردد.

برای آنکه در مورد نحوه طرح دعوا و مراحل رسیدگی به آن بیشتر بدانید با ما همراه شوید تا در این باره مطالب بیشتری فرا بگیریم.

چه کسانی می توانند دادخواست دعوای کار را مطرح نمایند؟

درخواست دهندگان دادخواست دعوای کار
درخواست دهندگان دادخواست دعوای کار

به استناد ماده 3 آیین دادرسی کار فقط کسی که خواهان طرح دعوا است، می تواند دادخواست خود را به اداره کار تقدیم نماید. در این ماده از واژه “ذی نفع” و یا “اصیل” استفاده شده است. یعنی کارفرما و یا کارگر معترض می توانند دادخواست دعوای کار را امضاء نموده و به اداره کار تقدیم نمایند.

علاوه بر ذی نفع و یا اصیل(یا همان کارگر،کارآموز و یا کارفرما) ، هر یک از طرفین دعوا می توانند برای خود نماینده یا وکیل انتخاب نمایند. وکیل به معنای وکیل پایه یک دادگستری نیست. بلکه هر شخص حقیقی است که طرفین دعوا (اعم از خواهان یا خوانده یا همان کارگر یا کارفرما) به عنوان نماینده خود معرفی کرده باشند. این موضوع در مواد 22 تا 27 قانون آیین دادرسی کار بیان شده است.

در ماده 22 مقرر شده است: “هر یک از طرفین دعوا می توانند برای خود یک نفر به عنوان نماینده تام الاختیار انتخاب و معرفی نمایند. برای آنکه تام الاختیار بودن نماینده برای مراجع رسیدگی کننده روشن باشد باید حتماً برخی نکات در برگه نمایندگی ذکر شود. از جمله طرح دعوا ، اعتراض به دعوا در مراحل تجدید نظر و ….باید در برگه نمایندگی قید گردد. بنابراین هم شخص اصیل می تواند اقدام به طرح دعوا نماید و هم نماینده شخص اصیل.

شرایط دادخواست دعوای کار

شرایط دادخواست دعوای کار

شرایط دادخواست دعوای کار

برای آنکه روند دادرسی، بتواند دادخواست دعوای کار را به نتیجه مورد نظر خود برساند باید در تنظیم آن دقت به خرج داد. کاه ممکن است به دلیل بی توجهی به این موضوع، اصلاً دادخواست به جریان نیفتد.

برابر ماده 31 آیین دادرسی کار دادخواست باید حاوی شرایط زیر باشد:

  • بر روی برگه های مخصوص چاپی نوشته شود.
  • به زبان فارسی باشد.
  • مشخصات هویتی متقاضی در آن درج گردد(نام و نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد، شناسه ملی، اقامتگاه خواهان و در صورتی که خواهان کارگر باشد نوع شغل و میزان سابقه در کارگاه باید قید شود).
  • درج نام و نام خانوادگی و اقامتگاه خوانده (در صورتی که خوانده کارفرما باشد کارگاه به شرط دایر بودن، اقامتگاه وی محسوب می شود).
  • خواسته و شرح آن (یعنی خواهان بدنبال چه موضوعی در طرح دعوا می باشد. یا موضوع دعوای وی چیست و یا چه مطالبه ای دارد).
  • امضاء یا اثر انگشت.
  • چنانجه خواهان یا خوانده شخص حقوقی باشد، در دادخواست نام و اقامتگاه شخص حقوقی نوشته خواهد شد).
  • در صورتی که دادخواست توسط نماینده خواهان تسلیم شود لازم است این موارد در آن قید گردد. نام و نام خانوادگی و نام پدر ، سال تولد، شناسه ملی و نشانی اقامتگاه نماینده در دادخواست قید شود. سند مثبت نمایندگی نیز باید پیوست دادخواست گردد.
  • تعداد نسخه های دادخواست باید به تعداد خوانده دعوا به اضافه یک نسخه دیگر باشد.

ثبت دادخواست دعوای کار

بعد از تنظیم دادخواست دعوای کار و مراجعه متقاضی به اداره کار، رییس اداره، دستور ثبت را صادر می کند. سپس متصدی ثبت دادخواست، آن را ثبت می کند. این اقدامات معمولاً در همان روز مراجعه انجام می پذیرد. ماده 29 قانون کار مقرر می دارد : “دادخواست پس از وصول، فوری ثبت شده و رسیدی مشتمل بر نام خواهان، خوانده ، تاریخ تقدیم (روز و ماه و سال) و شماره ثبت به تقدیم کننده دادخواست داده می شود. متصدی ثبت دادخواست، موظف است دادخواست را از نظر شکلی بررسی کند.

در برخی شهرستان ها در همان روز مراجعه متقاضی، تاریخ رسیدگی نیز تعیین شده و به آورنده دادخواست ابلاغ می گردد. در این صورت نیازی به رسید دادخواست نیست و همان ابلاغ تاریخ رسیدگی، در حکم رسید دادخواست خواهد بود.

در تعدادی از ادارات کار ، واحد مشاوره نیز در نظر گرفته شده است. لذا فرد متقاضی ابتدا به واحد مشاوره مراجعه می کند. حتی ممکن است در جریان مشاوره ، مراجعه کننده از طرح شکایت صرف نظر نماید.

به جریان افتادن دادخواست دعوای کار

بعد از آنکه دادخواست به ثبت رسید، جریان دادرسی به طور رسمی آغاز می شود. در این مرحله اقداماتی انجام می پذیرد. این اقدامات عبارتند از:

  • تعیین وقت رسیدگی(که ممکن است در همان روز ثبت دادخواست تعیین و به دادخواست دهنده ابلاغ شود).
  • تشکیل پرونده. تشکیل پرونده معمولا در همان روز و تا حداکثر دو روز بعد انجام می پذیرد.
  • ابلاغ دادخواست و وقت رسیدگی. در این مرحله دادخواست را به خوانده ابلاغ می نمایند و خواهان نیز در جریان وقت رسیدگی قرار می گیرد.
  • ارجاع پرونده به مرجع رسیدگی کننده.

نحوه ابلاغ اخطاریه جلسه رسیدگی

بعد از اینکه دادخواست ثبت و روز رسسیدگی تعیین و پرونده تشکیل شد نوبت صدور اخطاریه می رسد. برابر ماده 36 اخطاریه باید حاوی نکات زیر باشد:

  • مشحصات طرفین دعوا،
  • خواسته دعوا،
  • تاریخ و ساعت تشکیل جلسه،
  • نشانی محل حضور و نام مرجع حل اختلاف،
  • محلی برای درج نام و نام خانوادگی مأمور ابلاغ و نام و نام خانوادگی و سمت یا نسبت دریافت کننده ابلغ و امضای آنها،
  • محلی برای درج مکان و تاریخ ابلغ به ساعت ؛ روز، ماه و سال با تمام حروف.

تشکیل جلسه رسیدگی

بعد از انجام تسریفات و مقدمات دادرسی، نوبت به تشکیل جلسه و رسیدگی به موضوع دادخواست می رسد. مراجع حل اختلاف دو مرجع می باشند:

  • هیئت تشخیص
  • هیئت حل اختلاف

محل تشکیل جلسات رسیدگی در ادارت کار می باشد. در مورد هیئت تشخیص که در محله ابتدایی یا بدوی قرار دارد، رسیدگی در ساعت اداری صورت می گیرد. در مورد مرحله تجدید نظر یا همان مرجع هیئت حل اختلاف، رسیدگی در بعد از ساعت کاری انحام می پذیرد.اگر دادخواست دهنده یا خواهان به رای صادره از هیئت تشخیص اعتراض نکند. رای هیئت تشخیص قطعی بوده و لازم الاجرا خواهد بود.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button