مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی

مفاصا حساب بیمه

مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی

یکی از مسائل مهم که بیشتر کسب و کارها در انجام امور مالیاتی و بیمه ­ای خود با آن مواجه هستند، مفاصا حساب است. ارائه مفاصا حساب مستلزم ارائه مدارک و طی مراحلی خاص است. لذا در این مقاله به نحوه دریافت مفاصا حساب بیمه تأمین اجتماعی می­ پردازیم.

مفاصا چیست؟

مفاصا در لغت به معنای تسویه است. وقتی در کنار واژه حساب قرار می گیرد، منظور از آن همان تسویه حساب می باشد. در واقع مفاصا حساب، شامل رسیدگی به حساب یک شخص حقیقی یا حقوقی است که درآمدها و هزینه ­ها را در یک تاریخ مشخص، مورد بررسی قرار می دهد.

مفاصا
مفاصا

انواع مفاصا حساب

با این وصف، مفاصا حساب یک مفهوم عمومی است که وقتی در کنار امور مختلفی چون بیمه، مالیات و … قرار می گیرد مفهوم خاص پیدا می کند. مانند:

  • مفاصا حساب بیمه
  • مفاصا حساب مالیات
  • مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

صدور مفاصا حساب، چه زمانی صورت می گیرد؟

صدور مفاصا حساب، زمانی صورت می­ گیرد که قراردادی بین دو طرف حقیقی یا حقوقی در حال پایان بوده و به بیانی بهتر، موعد تسویه حساب طرفین فرا برسد. در این مرحله، ابتدا بررسی حساب های طرفین صورت گرفته و بعد از آن نوبت به تسویه حساب می رسد.

مفاصا حساب برگه یا سندی است که تمامی جزئیات حساب فی مابین طرفین قرارداد اعم از بدهکاری و بستانکاری در آن ذکر شده و پس از مراحل تسویه بدهی، صادر می گردد.

مفاصا حساب بیمه چیست؟

از جمله مفاصا حساب­ هایی که شرکت ها با آن سر و کار دارند، مفاصا حساب بیمه یا تسویه حساب با سازمان بیمه تأمین اجتماعی است.

ماده 38 قانون تأمین اجتماعی به منظور یکپارچه سازی امور بیمه­ ای کلیه کارگران، کارفرمایان و شاغلان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی وضع شده است. در این ماده قانونی، کلیه کارفرمایان و پیمانکاران تحت پوشش و عضویت سازمان تأمین اجتماعی، مکلف به بیمه نیروهای مربوط به پروژه های قراردادی و مناقصه ای هستند.

همچنین مطابق با مراحل ذکر شده در این ماده قانونی، شرکت­ ها موظف به انجام تسویه حساب بیمه خواهند بود.

در واقع کلیه پیمانکاران مقاطعه کار که طی مناقصه ای دولتی یا غیردولتی با نیروهای خود اقدام به عقد قرارداد می کنند، می بایست این نیروها را بیمه نمایند.

برای ضمانت انجام بیمه نیز این قانون، کارفرمایان را موظف نموده درصدی از مبلغ قرارداد پیمانکار را نزد خود نگاه دارند. این درصد با در نظر داشتن بیمه شاغلان و تسویه حساب پیمانکار با سازمان تأمین اجتماعی لحاظ شده است. این مبلغ که از آن تحت عنوان سپرده بیمه پیمان نام برده می شود، در پایان قرارداد، با اخذ مفاصا حساب از بیمه و ارائه آن به کارفرما، آزاد خواهد شد.

متن دقیق ماده 38 قانون تأمین اجتماعی

«مواردى که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقى یا حقوقى واگذار می‌شود کارفرما باید در قراردادى که منعقد مى کند مقاطعه کار را متقاعد نماید که کارکنان خود و  همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعى را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ‌ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون بپردازد.

پرداخت پنج درصد بهاى کل کار مقاطعه کار از طرف کارفرما موکول به ارایه مفاصا حساب ازطرف سازمان خواهد بود. در مورد مقاطعه کارانى که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود را در موعد مقرر به سازمان تسلیم و  پرداخت مى کنند. معادل حق بیمه پرداختی بنا به درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد.

هرگاه کارفرما آخرین قسط مقاطعه کار را بدون مطالبه مفاصا حساب سازمان بپردازد مسئول پرداخت حق بیمه مقرر و خسارات مربوط خواهد بود. و حق دارد وجوهی را که از این بابت به سازمان پرداخته است از مقاطعه کار مطالبه و وصول نماید. کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌هاى دولتى و همچنین شهردارى‌ها و اتاق اصناف و موسسات و غیردولتى و مؤسسات خیریه و عام المنفعه مشمول مقررارت این ماده می‌باشند».

نحوه درخواست و صدور مفاصا حساب بیمه

پیمانکار برای دریافت مفاصا حساب بیمه، می بایست نامه ای تحت عنوان گواهی پایان کار از کارفرما دریافت کند.

در این نامه مفاصا حساب، ذکر جزئیات قرارداد بسیار مهم و ضروری است. مواردی چون شروع و پایان مدت قرارداد، مبلغ ناخالص قرارداد، عمرانی یا غیرعمرانی بودن، میزان مکانیکی یا دستی بودن کار قید می گردد. در پایان تعهدات هریک از طرفین یعنی کارفرما و پیمانکار، می­ بایست حتماً در نامه ذکر شود.

پس از دریافت نامه، پیمانکار با در دست داشتن نامه به شعبه ای که کد کارگاه و ردیف پیمان قرارداد را دریافت کرده مراجعه می نماید. تمامی مستندات نامه و پرونده توسط مسئول پرونده بررسی شده و با توجه به گواهی پایان کار، محاسبه حق بیمه صورت می گیرد.

مبلغ مفاصا حساب شامل مواردی چون درصد مکانیکی و دستی کار و همچنین حق بیمه بیکاری است. مسئول پرونده متناسب با گواهی پایان کار، برای کار مکانیکی 6.7 درصد، برای کار دستی 7.16 درصد و برای حق بیمه بیکاری 9.1 درصد حق بیمه لحاظ می نماید. در نتیجه جمع سه مبلغ ذکر شده، مبلغ مفاصا حساب بیمه خواهد بود.

  • توجه: در نمونه متن نامه مفاصا حساب بیمه، می بایست تمامی جزئیات قرارداد به دقت ذکر شود. از جمله: نام و نشانی کارفرما، اعلام پرداخت مطالب و موضوع قرارداد و مبلغ قرارداد

مدارک لازم برای دریافت مفاصا حساب تأمین اجتماعی

  • نامه درخواست مفاصا حساب از طرف انتقال دهنده
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد
  • اعلام مبلغ کل کارکرد طبق صورت وضعیت
  • اعلام نحوه تامین مصالح
  • ارائه صورت وضعیت قطعی
  • ارائه آگهی تاسیس و صورت وضعیت قطعی به همراه تغییرات (اشخاص حقوقی)

مراحل دریافت مفاصا حساب تأمین اجتماعی

  • دریافت ردیف پیمان و کد کارگاهی: برای دریافت کد کارگاهی و ردیف پیمان این موارد ضروری است :

نامه معرفی انتقال دهنده به همراه کپی قرارداد،

اساسنامه،

آخرین تغییرات

نامه ثبت ارزش افزوده برای اشخاص حقوقی

کپی شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی.

  • گواهی معرفی کارفرما (شامل تمام موارد درخواستی و مورد نیاز شعبه
  • صدور برگه میزان بدهی ردیف پیمان و کد کارگاهی

پس از واریز مبلغ، مراحل اداری داخل شعبه برای صدور مفاصا حساب انجام می‌شود.

در صورت داشتن اعتراض به بدهی، این اعتراض در مجامع تشخیص مطالبات بررسی می‌شود و اگر اعتراض وارد بود، حق بیمه کاهش پیدا می‌کند.

خدمات غیرحضوری مفاصا حساب تأمین اجتماعی

اما انجام خدمات مفاصا حساب تأمین اجتماعی به صورت غیرحضوری نیز امکان پذیر خواهد بود. در خصوص قراردادهای مشمول ماده 38 قانون تأمین اجتماعی، کلیه واگذارکنندگان کار و مقاطعه کاران مکلف هستند، ضمن اخذ شماره کارگاهی، نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل فرم درخواست و تعهدنامه استفاده از خدمات الکترونیک در سامانه  eservices.tamin.ir اقدام نمایند.

وکیل بیمه

وکیل بیمه
وکیل بیمه

اگر در هر یک از موارد مربوط به امور قرارداد و مسائل مرتبط با اداره کار و بیمه تامین اجتماعی مشکلاتی داشتید حتماً با وکیل بیمه در ارتباط باشید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button