مالیات خانه های خالی

مالیات خانه خالی

مالیات خانه‌های خالی – برابر اعلام سازمان امور مالیاتی از تیر ماه 1400 از خانه های خالی از سکنه مالیات دریافت می شود. این قانون عطف به‌ماسبق نمی‌شود و سه ماه پس از ابلاغ و آماده شدن سامانه برای ثبت اطلاعات شناسایی واحدهای خالی آغاز می‌شود.

این موضوع پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی در آذرماه 1399 در مورد قانون اخذ مالیات از خانه های خالی در حال اجرایی شدن است. توضیح اینکه دی ماه سال 99 رییس جمهور آن را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارای ابلاغ نمود. در سال 1400 مقدمات کار برای اجرا در حال فراهم شدن است.

اخطار کتبی به مالکان برای ثبت خانه

بر اساس قانون ، وزارت راه و شهرسازی موظف شده است با همکاری وزارت ارتباطات به مالکین اخطارهای لازم برای ثبت خانه های خود را صادر کند. در قانون مذکور برای افراد دارای بیش از پنج خانه خالی در سال، ضرایب مالیاتی بیشتری در نظر گرفته شده است.

تکلیف قانونی برای ثبت مشخصات املاک در سامانه

ثبت مشخصات خانه خالی
ثبت مشخصات خانه خالی

مالکان واحدهای مسکونی مکلفند اقامت اعلام ‌شده توسط خود یا بهره‌برداران واحد مسکونی در سامانه مذکور را تأیید کنند. در غیر این‌صورت، مشمول مالیات موضوع این قانون می‌شوند.

در صورت عدم اعلام بهره‌بردار یا ساکن، مالک می‌تواند با ارائه اسناد مثبته از شمول این مالیات خارج شود. در صورت احراز تخلف مالک به نحوی که منجر به عدم تشخیص یا تشخیص غلط خانه خالی شود، مالک علاوه بر پرداخت مالیات این قانون، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات متعلقه می‌شود.

کلیه اشخاص مشمول موضوع این قانون مکلفند حداکثر ظرف یک‌ ماه پس از هرگونه تغییر در محل اقامت یا خرید و فروش واحد تحت تملک خود، اطلاعات جدید را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت کنند. در غیر این ‌صورت به ازای هر ماه تأخیر، واحد مسکونی جدید، مشمول جریمه‌ای معادل مالیات سال اول این قانون می‌شود.

جریمه عدم ثبت مشخصات خانه در سامانه

در قانون مقرر شده است مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظف هستند اطلاعات املاک خود را با تعیین نوع بهره برداری در سامانه ثبت نمایند. این اقدام حداکثر دو ماه پس از انتشار دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ می‌شود، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور عملی خواهد بود.

هر مالک اگر نسبت به ثبت ملک یا املاک خود در سامانه اقدام نکند مشمول مالیات خانه های خالی خواهد بود. یعنی ملک وی به عنوان ملک خالی شناسایی می شود. و مالیات یا جریمه به آن تعلق خواهد گرفت.

براساس اطلاعات منتشر شده، واحدهای مسکونی واقع در کلیه شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور باید اطلاعات خود را ثبت کنند اگر هر یک از اطلاعات مربوط به مالکیت یا اقامت واحدها در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نشود مشمول جریمه‌‏ای معادل 20 درصد مالیات سال اول این قانون می شوند. واحدهای مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت نیز باید اطلاعات خود را ثبت نمایند. اگر اطلاعات آنها نیز ثبت نشود، در حکم خانه خالی این قانون محسوب می‌شوند. این واحدها جرایم سنگین تری را متحمل خواهند شد.

مبنای محاسباتی مالیات خانه های خالی

نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی بدین ترتیب است که اگر از زمان شروع این قانون، بیش از سه ماه از خالی بودن خانه بگذرد آن خانه مشمول مالیات خواهد شد. البته از آنجا که قانون مورد نظر از زمان اجرا، مبنای محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت لذا تاریخ های گذشته برای خالی بودن خانه مورد محاسبه قرار نمی گیرد. از این نظر نگرانی در بین مالکین این خانه ها وجود ندارد.

با توجه به میزان مالیات اجاره در تهران و مراکز استان ها و شهرهای کوچک به هر میزانی که مالیات بر اجاره تعیین شود، مالیات خانه خالی تفاوت خواهد داشت. اما در هر حال برای خانه‌های خالی این عدد در سال نخست 6 برابر، در سال دوم 12 برابر و در سال سوم به بعد 18 برابر خواهد شد.

همچنین واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می‌شوند.

محاسبه مالیات همچون مواد 52 و 53 قانون مالیات های مستقیم بر مبنای عرف مکان و منطقه ای که ملک در آن واقع است صورت می گیرد. پس مالیات یک خانه در منطقه 1 تهران با خانه ای با همان متراژ در منطقه 18 متفاوت خواهد بود. همینطور مالیات شهرهای بزرگ و مراکز استان ها با شهرهای کوچک تفاوت خواهد داشت.

محاسبه مالیات خانه خالی
محاسبه مالیات خانه خالی

نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی

بر اساس اصلاحیه اخیر ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم، ارزش اجاری مورد محاسبه برای هرمتر مربع واحد مسکونی واقع در یک بلوک مندرج در دفترچه ارزش اجاری املاک موضوع ماده 54 ق.م.م ( با توجه به تاریخ انتشار اصلاحیه فوق در روزنامه رسمی به تاریخ 7/ 10/ 1399 و 120 روز مهلت مقرر ) برای سال 1400 مبلغ 40 هزار تومان می‌باشد.

اگر متراژ مفید خانه خالی ، 100 متر باشد ارزش اجاری مقرر برای یک ماه، 4 میلیون تومان خواهد بود .  از این مبلغ ، 25 درصد استهلاک ( برابر ماده 53 ق.م.م ) کسر خواهد شد. با این حساب می شود 3 میلیون تومان ، که مالیات آن به نرخ ماده 131 ق.م.م  برای یک ماه 450 هزار تومان خواهد بود.

محاسبه سه سال مالیات خانه خالی

حال ممکن است این خانه پس از ایام امتیازی مقرر در ماده 54 مکرر اصلاحی ( 120 روز ) برای یک ماه خالی بماند. در این صورت 6 برابرِ 450 هزار تومان ، یعنی دو میلیون و 700 هزار تومان باید مالیات خانه خالی یک ماه را بپردازد. که برای یک سال خالی ماندن ( 12 ماه ) ، می شود سی و دو میلیون و 400 هزار تومان .

ممکن است خالی ماندن خانه برای سال دوم هم ادامه داشته باشد. در این صورت با فرض ثابت ماندن ارزش اجاری ( همان متری 40 هزار تومان ) برای سال 1401 ، 12 برابرِ 450 هزار تومان یعنی پنج میلیون و 400 هزار تومان برای هر ماه باید مالیات خانه خالی پرداخته شود. که برای یک سال می شود شصت و چهار میلیون و 800 هزار تومان.

فرض کنید این خالی ماندن برای سال سوم هم ادامه داشته باشد. در این صورت مالیات اجاره با فرض ثابت ماندن ارزش اجاری ( همان متری 40 هزار تومان ) برای سال 1402 ، 18 برابرِ 450 هزار تومان می شود. یعنی هشت میلیون و 100 هزار تومان برای هر ماه باید مالیات خانه خالی پرداخته شود. که برای یک سال می شود نود و هفت میلیون و 200 هزار تومان .

مالیات خانه های خالی
مالیات خانه های خالی

بهترین وکیل مالیاتی / ارائه مشاوره حقوقی و مالیاتی

اگر شما در مورد خانه خالی خود و یا در همه مواردی که موضوع مالیات می شود مشکل اساسی دارید می توانید با ما تماس بگیرید. وکیل مالیات بهترین گزینه برای پیگیری پرونده های مالیاتی خواهد بود.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button