فراخوان مالیات بر ارزش افزوده

فراخوان مالیات بر ارزش افزوده

فراخوان ارزش افزوده ، قانون مالیات بر ارزش افزوده ، معافیت مالیات بر ارزش افزوده ، مشمولین مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده نوعی از مالیات است که در  بیشتر کشورهای جهان به مورد اجرا گذاشته شده است. هدف اصلی از اجرای این سیاست، هدایت مالیات به سمت مصرف و کاهش فشار مالیاتی بر فعالیت های مولد می باشد.

معافیت مالیات بر ارزش افزوده

معافیت مالیات بر ارزش افزوده
معافیت مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده، عمدتاً بر مصرف و مصرف کنندگان متمرکز است. با این وجود، برخی کالا های پر مصرف شامل معافیت مالیات ب ارزش افزوده هستند. در ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده این موارد ذکر شده اند. به عنوان مثال کالاهایی نظیر برنج ، روغن، آرد، شکر، دارو، کاغذ، اوازم درمانی، خدمات آموزشی، حمل و نقل و … در زمره این اقلام هستند.

صادرات، معاف از مالیات بر ارزش افزوده

صادرات مالیات بر ارزش افزوده
صادرات معاف مالیات بر ارزش افزوده

سیاست های مالیاتی در حوزه ارزش افزوده می تواند مبتنی بر “اصل مبدأ ” و  “اصل مقصد” استوار باشد. در سیاست “اصل مبدأ ” اخذ مالیات صادرات مورد هدف است. و واردات معاف از مالیات خواهد بود. بالعکس در سیاست “اصل مقصد”، صادرات از مالیات معاف است. زیرا در این سیاست اصل بر اخذ مالیات از مصرف کنندگان است. تا مشوقی بر مصرف کمتر و در نتیجه نیاز به واردات کمتر باشد و لذا تمرکز بر صادرات بیشتر می باشد.  در کشور ما نیز در مورد کالاهای صادراتی، سیاست مالیات با نرخ صفر مبنای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می باشد. و مالیات متوجه مصرف کنندگان خواهد بود.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

همه مؤدیان مشمول، موظف به ثبت نام در سامانه ارزش افزوده هستند. آنان در حقیقت، عامل جمع آوری مالیات از مصرف کننده و واریز آن به حساب سازمان امور مالیاتی خواهند بود. به این صورت که در پایان سال مالیاتی مؤدی باید ما به التفاوت مالیات های دریافتی هنگام فروش و مالیات های پرداختی خود به هنگام خرید را به سازمان امور مالیاتی اظهار و پرداخت نماید. این مابه التفاوت می تواند منفی ، مثبت و یا صفر باشد.

مبانی قانونی پرداخت

برابر ماده 18 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مؤدیان مکلف اند به ترتیبی که سازمان مالیاتی تعیین می کند اقدام کنند. بدین ترتیب که نسبت به ارائه اطلاعات درخواستی سازمان اقدام و با تکمیل فرم هایی نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام و در موعد مقرر مالیات بر ارزش افزوده خود را بپردازد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده

نرخ مالیات بر ارزش افزوده
نرخ مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده با شروع قانون در سال 87 با نرخ 3 درصد آغاز گردید. در سال 1399 این نرخ 9 درصد شده است. و احتمال افزایش آن برای آتی نیز وجود دارد.

فرخوان های مالیات ارزش افزوده

فراخوان های مالیات بر ارزش افزوده
فراخوان های مالیات بر ارزش افزوده

سیاست اجرای مالیات بر ارزش افزوده یک سیاست تدریجی و پلکانی است. بگونه ای که سازمان امور مالیاتی گام به گام و طی چند مرحله نسبت به اجرای مالیات بر ارزش افزوده اقدام نموده است. در هر مرحله گروه جدیدتری وارد این گردونه شده اند.

فراخوان مرحله اول

در مهرماه سال ۱۳۸۷ مرحله اول فراخوان ارزش افزوده با تمرکز بر افراد زیر به مورد اجرا گذارده شد:

  • کليه واردکنندگان.
  • کلیه صادر کنندگان.
  • فعالان اقتصادي با مجموع فروش سیصد میلیون تومان يا بيشتر در سال 86 .
  • فعالان اقتصادي با مجموع فروش یکصد و بیست میلیون تومان يا بيشتر در 5 ماه اول سال 86 .

فراخوان مرحله دوم

مرحله دوم فراخوان مالیاتی از اول مهرماه ۱۳۸۸ به مورد اجرا گذاشته شد. در این مرحله کارخانه ها و واحدهاي توليدي داراي جواز تاسيس و پروانه بهره برداري، بهره برداران معادن، ارائه دهندگان خدمات حسابرسي ودفترداري، حسابداران رسمي، خدمات مديريتي و مشاوره اي، خدمات انفورماتيک، متل و هتل هاي سه ستاره و بالاتر، بنکداران و عمده فروشان، نمايندگان موسسات تجاري و صنعتي، موسسات حمل ونقل، موسسات مهندسي، تبليغاتي و بازاريابي وارد مدار مالیاتی شدند.

فراخوان مرحله سوم

گام سوم مالیات بر ارزش افزوده از اول فروردين ۱۳۸۹ به اجرا درآمد. در این مرحله دامنه شمول مؤديان گسترش يافت. و کليه اشخاص حقيقي و حقوقي که چنانچه در سال ۱۳۸۷ يا ۱۳۸۸ مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات ( غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف ) آنها سیصد میلیوت تومان و بالاتر بود، مشمول مالیات شدند.

فراخوان مرحله چهارم

مرحله چهارم از تاريخ ۱/ ۷/ ۸۹ اجرا شد. در اين مرحله کليه اشخاص حقيقي و حقوقي زیر که بر اساس شرايط مراحل اول، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده نشده بودند، با هر میزان درآمد مشمول قانون شدند:

  • صاحبان کارگاههاي صنعتي
  • فروشندگان طلا و جواهر و ساير فلزات تزييني
  • فروشندگان آهن آلات و ساير فلزات
  • صاحبان تالارهاي پذيرايي و رستوران ها
  • صاحبان متل و هتل‌هاي يک و دو ستاره و هتل آپارتمان
  • صاحبان نمايشگاه ها و فروشگاههاي خودرو و معاملات املاک
  • تعميرگاههاي مجاز خودرو
  • چاپخانه‌داران
  • صاحبان دفاتر اسناد رسمي
  • مراکز ارتباط رايانه‏اي، دفاتر خدماتي، دولت الکترونيک، خدمات الکترونيک شهر
  • صاحبان سينماها و تماشاخانه ها
  • صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی
  • صاحبان مکان هاي ورزشي و تفريحي.

فراخوان پنجم مالیات بر ارزش افزوده

مرحله پنجم از تاريخ ۱/ ۷/ ۹۰ اجرا شد. در این مرحله کليه اشخاص حقوقي که در مراحل قبلي مشمول نبودند و مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات (غيرمعاف يا معاف و غيرمعاف) آنها در هر يک از سالهاي ۸۷ ، ۸۸ و ۸۹ یکصد میلیون تومان و بيشتر ‌بود وکليه اشخاص حقوقي که قبل يا بعد از سال ۱۳۹۰ ايجاد، تأسيس و به ثبت رسيده و حائز شرايط مذکور نشده بودند، در صورتي که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات (غير معاف يا معاف و غير معاف) آنها در سال ۱۳۹۹ يا سال‌هاي بعد، یکصد میلیون تومان و بيشتر بود، از اولين دوره مالياتي بعد از رسيدن به آستانه مذکور، مشمول مرحله پنجم ثبت نام و اجراي قانون شدند.

فراخوان مرحله ششم

مرحله‌ ششم ارزش افزوده از ابتدای سال 1394 اجرا شد. در اين مرحله اشخاص حقوقی و همچنين حقيقي (صرف نظر از مبلغ فروش سالانه) موضوع ماده « ۹۵ » قانون مالياتهاي مستقيم که به فعاليت‌های چلوکبابي‌ها، سالن‌ های غذاخوری، سفره خانه هاي سنتي و اغذيه فروشي‌ های زنجيره ای با مالکيت واحد و يا نام و نشان و عنوان تجاري واحد فارغ از مساحت محل کسب و کار و نوع مجوز مشمول ماليات بر ارزش افزوده شدند.

فراخوان مرحله هفتم

این مرحله از ابتداي مهرماه ۱۳۹۵ به اجرا در آمد. بر اين اساس کليه اشخاص حقوقي فعال با هر حجم از فروش و يا درآمد از محل عرضه کالا و ارائه خدمات مشمول که به موجب فراخوان های قبلي براي اجرای قانون فراخوان نشده  بودند، طي اين مرحله مکلف به ثبت نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده و اجراي اين قانون از ابتدای مهرماه سال ۹۵ شدند .

همچنين اشخاص حقوقي که بعد از تاريخ اجراي فراخوان نيز ايجاد، تأسيس و به ثبت می شوند و يا شروع به انجام فعاليت مي‌کنند، در صورت فعاليت با هر حجم از فروش و يا درآمد حاصل از کالا و خدمت، از اولين دوره مالياتي بعد از شروع فعاليت مشمول اجراي اين قانون مي‌باشند.

فعالان اقتصادي که واجد شرايط مراحل اول تا ششم ثبت نام و اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده بوده اند، حتي در صورت انطباق با شرايط مشموليت مرحله هفتم ثبت نام اين نظام مالياتي جزء مؤديان مشمول مراحل قبلي ثبت نام و اجراي قانون محسوب و مکلف به اجراي مقررات از تاريخ شمول فراخوان مربوط از جمله وصول ماليات و عوارض ارزش افزوده از خريداران، ارائه اظهارنامه و واريز ماليات و عوارض بر ارزش افزوده به حساب‌های تعيين شده توسط سازمان امور مالياتی کشور می باشند.

فراخوان مرحله هشتم مالیات بر ارزش افزوده

در این مرحله، جایگاه داران سوخت ( فرآورده های نفت و گاز) از ابتدای سال ۱۳۹۹ مشمول نظام پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گردیدند.

مطالب مفید:

پیش حسابرسی مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده  

صدور فاکتور رسمی و مورد قبول مامورین مالیاتی

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button