صدور فاکتور رسمی و مورد قبول مامورین مالیاتی

صدور فاکتور رسمی فروش
آنچه در این مقاله خواهید آموخت پنهان
آیا صدور فاکتور رسمی الزامی است؟

آیا صدور فاکتور رسمی الزامی است؟

همه فروشندگان برای عرضه و فروش محصولات و خدمات موظفند نسبت به صدور فاکتور رسمی برای مشتریان خود اقدام نمایند. این فاکتور باید مشخصه هایی داشته باشد که از همه مهم تر، شماره سریال آن است. سازمان امور مالیاتی یا همان اداره دارایی فقط فاکتورهای رسمی و چاپی را می پذیرد.

امروزه بسیاری از شرکت ها و صاحبان کسب و کار از نرم افزارهای مالیاتی و سیستم یکپارچه مالی استفاده می کنند. از این رو امکان تهیه انواع فاکتورها توسط اینگونه سیستم ها برقرار است و اداره دارایی این مدل از فاکتورها را نیز می پذیرد.

به طور کلی صدور فاکتور رسمی برای همه فروشندگان و صاحبان کسب و کار ضرورت دارد. در واقع هر بنگاه اقتصادی که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده می شود، باید برای مشتریان خود فاکتور صادر کند. چه در مورد ارائه محصول و چه در مورد ارائه خدمات. چه در مقیاس بالا و چه در موارد جزیی و کم.

(با توجه به اهمیت موضوع ارزش افزوده در نظام مالیاتی، لطفاً برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله پیش حسابرسی مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده رجوع نمایید).

آیا عدم صدور فاکتور رسمی تخلف محسوب می شود؟

بله. باید بدانید اگر از صدور فاکتور رسمی اجتناب نمایید، یا اینکه اصولاً برای فعالیت های خود هیچ فاکتوری صادر نکنید اقدام شما از نظر ماموران دارایی، تخلف از قانون محسوب می گردد و باید منتظر عواقب آن نیز باشید.

فاکتور رسمی چه مشخصاتی دارد؟

برای صدور فاکتور رسمی باید به نکات متعددی توجه نمود. این نکات در هنگام بررسی های مالیاتی از دید تیزبین مامورین پنهان نیست و معمولاً به آن توجه دقیق می شود. در ادامه برخی از این نکات مورد اشاره قرار گرفته اند.

مشخصات صدور فاکتور رسمی
مشخصات صدور فاکتور رسمی

1. فاکتور باید دارای شماره سریال باشد

  • شماره سریال ترجیحاً به رنگ قرمز باشد.
  • برجسته یا افست یا ملخی باشد.
  • به راحتی قابل دیدن و تمایز باشد.

2. درج اطلاعات خریدار و فروشنده در فاکتور(برای اشخاص حقوقی)

  • کد اقتصادی،
  • شناسه ملی/کد ملی،
  • شماره ثبت،
  • آدرس و کد پستی،
  • شماره تلفن

توضیح اینکه برای اشخاص حقیقی همه این اطلاعات ضروری نیستند. مواردی نظیر: کد اقتصادی ، شماره ثبت و شناسه ملی مخصوص اشخاص حقوقی است.

3. موضوعات مالی

  • تعداد کالا و خدمات معلوم باشد.
  • قیمت واحد و مجموع ذکر شود.
  • تخفیف ها قید شوند.
  • مالیات و عوارض بر ارزش افزوده در انتهای فاکتور محاسبه و ذکر شود.

4. مهر و امضاء

5. نداشتن خط خوردگی

فاکتور صوری چیست؟

فاکتور صوری
فاکتور صوری

اگر شرح یک فاکتور با مقدار و میزان و ارزش کالا و خدمات فروخته شده مطابقت نداشته باشد، این فاکتور از نظر مأموران مالیاتی فاکتور صوری خواهد بود.

چطور فاکتور رسمی از فاکتور صوری تشخیص داده می شود؟

راههای مختلفی برای ارزیابی فعالیت های تجاری وجود دارد. مأموران مالیاتی ممکن است از یک یا چند روش برای ارزیابی فعالیت های واقعی استفاده نمایند. برخی از این روش ها که موجب بازشناسی صدور فاکتور رسمی از موارد صوری می شود، عبارتند از:

  • بررسی و کنترل فروشندگان کالا و خدمت
  • بررسی فروشگاههای منحل شده یا غیر فعال
  • بررسی صحت شناسه ملی
  • بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده
  • مطابقت کالا و خدمات ارائه شده در فاکتور با فعالیت صادر کننده فاکتور
  • بررسی اسناد حمل بار همچون بیجک ها و بارنامه ها
  • بررسی مستندات پرداخت مثل چک های بانکی، فیش های واریزی و دیگر اسناد مالی

آیا فاکتورهایی که با نرم افزار ورد یا اکسل تهیه می شوند مورد تایید مامورین مالیاتی است؟

خیر. فاکتورهای رسمی باید دارای شماره سریال باشند. تا حد امکان شماره به رنگ قرمز باشد. برجستگی داشته باشد. به صورت سریالی و پیایی باشد. اگر همه اینها نیز مقدور نبود، باید حتما توسط نرم افزارهای یکپارچه مالیاتی تنظیم شده باشد.

 آیا استفاده از نرم افزار حسابداری معتبر، تاییدی بر فاکتور رسمی هست؟

بله. استفاده از نرم افزارهای حسابداری معتبر که به طور یکپارچه سیستم مالی بنگاه اقتصادی را در خود ثبت و آنالیز می نماید، می تواند تا حد زیادی تأیید کننده اعتبار صدور فاکتور رسمی باشد.

آیا فاکتورهای مرسوم در معاملات روزمره بنگاه های اقتصادی کوچک مورد تایید دارایی است؟

برخی فعالیت های روزمره که ارقام بسیار ناچیزی را نشان می دهند معمولاً در فاکتورهای ساده و عادی درج می شوند. در این موارد می توان از فرم داخلی یا گزارش های تنخواه استفاده کرد. در این گونه موارد معمولاً خیلی حساسیت وجود ندارد. مشروط بر اینکه ارقام آن زیاد نباشد.

آیا فاکتور بدون درج ارزش افزوده، مورد تایید می باشد؟

فاکتوری که در آن مشخصات فروشنده درج شده باشد، ولی ارزش افزوده در آن مشخص نیست در صورتی که مدارک رسمی برای خرید یا فروش موجود باشد مورد تأیید قرار می گیرد.

آیا کپی فاکتور رسمی را می توان به مامورین مالیاتی ارائه داد؟

خیر. صدور فاکتور رسمی حتما باید چاپی و اصل باشد. ضمن اینکه شماره سریال و مشخصات استاندارد داشته باشد. بنابراین کپی آن مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

برای تمدید یا ثبت نام درخواست گواهی ارزش افزوده چه مدارکی مورد نیاز خواهد بود؟

برای ثبت نام و دریافت گواهی ارزش افزوده چند فقره مدرک باید تهیه و ارائه گردند. این مدارک عبارتند از:

کد اقتصادی

تصویر شناسنامه و کارت ملی مسئولین یا مدیران شرکت یا بنگاه اقتصادی

آگهی تأسیس

وکالت‌نامه

آدرس دقیق محل سکونت پیمانکار

صورتجلسه آخرین تغییرات شرکت

تلفن ثابت و همراه پیمانکار و مدیرعامل

کد پستی پیمانکاری – کد پستی دفتر و در صورت نبود آن، کد پستی محل فعالیت یا منزل

گواهی صلاحیت یا نام شرکت در سایت

نام بانک و شعبه آن

شماره‌حساب

تلفن رییس هیئت‌ مدیره

آخرین مدارک مربوط به اعضای هیئت مدیره

در مرحله بعد، باید مدارک مالیاتی را تحویل دهید تا مراحل تکمیل پرونده مالیاتی و ثبت نهایی به‌درستی انجام شودبعد از ارائه مدارک مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی، ثبت نام نهایی انجام می‌شود .

 

اداره دارایی چگونه ارتباط شرح خدمات مندرج در فاکتور رسمی را با مجوز فعالیت ارزیابی می نماید؟

وقتی افراد برای گرفتن کد اقتصادی وارد سامانه دارایی می شوند، اطلاعاتی را در آت ثبت می کنند. یکی از موارد، پروانه کسب و یا مجوز فعالیت است. در مواردی می توان شرح خدمات را در فاکتور قید نمود که مجوز آن در اختیار فروشنده باشد. در غیر این صورت فروشنده قادر به ثبت آن نخواهد بود.

آیا صدور فاکتور رسمی برای صاحبان کسب و کارهای خانگی اجباری است؟

ممکن است برخی کسب و کارها از طریق کار در خانه فعالیت نمایند. برخی مشاغل خانگی معاف از مالیات می باشند. مثل بافتدگان فرش دستباف.

به جز فعالیت هایی که قانون آن ها را معاف از مالیات دانسته است، چنانچه عرضه کننده کالا یا خدمت بخواهد اعتماد خریداران خود را جلب نماید باید فاکتور رسمی به آن ها بدهد. برای این منظور نیز ابتدا کد اقتصادی فعالیت را از سامانه مالیاتی باید دریافت نماید.

این قبیل فروشندگان اگر برایشان فاکتور و اعتماد خریدار اهمیتی نداشته باشد ممکن است بدون فاکتور فعالیت نمایند. یا اینکه فاکتور غیر رسمی در اختیار مشتریان خود قرار دهند. در این صورت اگر اداره دارایی متوجه فعالیت آنان شود ممکن است با جرایم سنگین مواجه شوند.

ماده 19 قانون ارزش افزوده در مورد فاکتور رسمی چه می گوید؟

به استناد ماده 19 قانون ارزش افزوده، مؤدیان باید در قبال عرضه کالا یا خدمات موضوع این قانون، صورتحساب یا فاکتور رسمی صادر کنند. این صورتحساب با رعایت قانون نظام صنفی است و حاوی مشخصات طرفین معامله و کالا یا خدمات قابل عرضه خواهد بود. مالیات متعلق نیز باید در ستون مخصوص درج و وصول شود. در مواردی که از ماشین های فروش اسنفاده می شود، نوار ماشین جایگزین صورتحساب خواهد شد.
کالاهای مشمول مالیات که بدون رعایت مقررات و ضوابط این قانون عرضه شود نیز علاوه بر جرائم متعلق و سایر مقررات، کالای قاچاق محسوب و مشمول قوانین ومقررات مربوط می شود.
 

مالیات ارزش افزوده در فاکتور رسمی چگونه محاسبه می شود؟

اگر فروشنده به شخص یا شرکتی جنسی را عرضه کند و مجبور به صدور فاکتور رسمی شود، مشمول مالیات خواهد بود. اگر کالای فروخته شده مشمول نظام ارزش افزوده باشد ۹ درصد مبلغ فاکتور می باشد. فرد خریدار وقتی مشخصات فروشنده را در سیستم مالیاتی خود وارد کند فروشنده ۹درصد را باید بپردازد.

اداره دارایی در مورد فروش کالا بدون فاکتور فروش چگونه عمل می کند؟

ممکن است مامورین دارایی متوجه دریافت مبالغی توسط فروشنده بابت فروش کالا شوند که مشمول مالیات باشد. و در بررسی معلوم گردد برای آن ها صورتحساب یا فاکتور فروش موجود نیست. در این موارد، اداره دارایی مبلغ مالیات را بر مبنای قیمت روز کالا محاسبه و از فروشنده اخذ می نماید.

مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور رسمی چقدر است؟

به استثنای کالاهای خاص مثل انواع مواد دخانی و بنزین هواپیما، نرخ مالیات بر ارزش افزوده 1.5 درصد خواهد بود . که باید در فاکتور محاسبه و عمل گردد. 

انواع جرایم مالیاتی فروشندگان در مورد فاکتور رسمی چیست؟

بر اساس ماده 22 قانون ارزش افزوده اگر فروشندگان کالا و خدمات در مورد اطلاعات مندرج در فاکتورها تخلف نمایند و یا از درج اطلاعات خودداری ورزند مشمول جریمه خواهند شد. این جرایم عبارتند از:

1- عدم ثبت نام مودیان در مهلت مقرر معادل هفتاد و پنج درصد (75%) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد.
2- عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق.
3- عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق.
4- عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل بیست و پنج درصد (25%) مالیات متعلق.
5- عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد، معادل پنجاه درصد (50%) مالیات متعلق.
6- عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک، حسب مورد معادل بیست وپنج درصد (25%) مالیات متعلق.

 

 

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button