وکیل مالیات بر ارزش افزوده

وکیل مالیات بر ارزش افزوده

وکیل مالیات بر ارزش افزوده ، قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1387 از طریق مجلس شورای اسلامی برای مدت 5 سال به صورت آزمایشی به دولت ابلاغ گردید. با وجود آزمایشی بودن ، قانون مورد بحث همچنان در خصوص عرضه کالاها و ارائه خدمات و واردات و صادرات کالا ملاک عمل میباشد.

مشاوره مالیاتی توسط وکیل مالیات بر ارزش افزوده

بررسیها نشان میدهد اغلب کسبه و فعالین بخش خدمات و کسبه از مفاد این قانون اطلاع درستی ندارند. از اینرو بسیاری از آنان در عمل قانون را بدرستی رعایت نمیکنند. این افراد بعدها دچار مشکلات زیادی میشوند و نیاز به بهره مندی از وجود وکیل مالیات بر ارزش افزوده برایشان اجتناب ناپذیر میگردد.

وکیل مالیات بر ارزش افزوده میتواند در غالب موارد مشاوره حقوقی ارزشمندی به متقاضیان ارائه دهد. و آنان را از بار مالی ناشی از اجرای نادرست این نوع از مالیات برهاند.

در این مقاله قصد داریم برخی زوایای قانون مالیات بر ارزش افزوده را توسط وکیل متخصص امور مالیاتی مرور نماییم.

مطلب مفید | فراخوان مالیات بر ارزش افزوده

ارزش افزوده چیست؟

وکیل مالیات بر ارزش افزوده معتقد است برای درک درست این نوع مالیات بهتر است ابتدا با برخی موضوعات مهم مرتبط با این قانون آشنا شویم. به عنوان مثال ابتدا باید بدانیم ارزش افزوده چیست ؟

برابر ماده 3 قانون ، ارزش افزوده تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین می‌باشد.

ارزش افزوده
ارزش افزوده

ارزش افزوده شامل چه نوع فعالیت های اقتصادی و چه کسانی میشود؟

وکیل مالیات بر ارزش افزوده در این مورد میگوید :

هر نوع معامله که از آن طریق ، کالا و خدمات از شخصی به شخصی دیگر ارائه و یا منتقل میشود مشمول مالیات بر ارزس افزوده است. این معاملات میتواند به صورت ارائه خدمات ، خرید و فروش ، واردات ، صادرات و معاوضه باشد. از طرفی به موجب ماده 8 قانون ، هر شخص که به عرضه کالا و ارائه خدمت و واردات و صادرات آنها مبادرت می‌‌نماید، به‌عنوان مؤدی شناخته میشود. لذا مشمول مقررات این‌ قانون خواهد بود.

مطلب مفید | بهترین وکیل متخصص مالیاتی

دوره های مالیاتی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده

وکیل مالیات بر ارزش افزوده : به موجب ماده 10 قانون ، هر سال شمسی به چهار دوره مالیاتی سه ماهه، تقسیم می‌شود. در صورتی که شروع یا خاتمه فعالیت مؤدی در خلال یک دوره مالیاتی باشد، زمان فعالیت مؤدی طی دوره مربوط یک دوره مالیاتی تلقی می‌شود.

اما این اختیار به موجب قانون به وزیر امور اقتصادی و دارایی و نیز سازمان امور مالیاتی نیز داده شده که دوره های مالیاتی را یک یا دو ماهه نیز تعیین کنند.

از چه تاریخی مالیات ارزش افزوده بر خدمات و کالاها تعلق میگیرد؟

وکیل مالیات بر ارزش افزوده : برابر ماده 11 قانون، تاریخ تعلق مالیات بر ارزش افزوده در مورد کالاها ، تاریخ صورتحساب یا تاریخ تحویل کالا یا تحقق معامله (هر کدام که زودتر محقق شود) خواهد بود. در مورد ارائه خدمات، تاریخ صورتحساب یا تاریخ ارائه خدمت(هرکدام که مقدم باشد حسب مورد) . در مورد برخی معاملات ، تاریخ معاوضه . در مورد صادرات و واردات ، هنگام صدور (از حیث استرداد) و در مورد واردات ، تاریخ ترخیص کالا از گمرک و در خصوص خدمت ، تاریخ پرداخت مابه ازاء‌ ملاک عمل محاسبه مایات بر ارزش افزوده خواهد بود. در صورت استفاده از ماشینهای صندوق، تاریخ تعلق مالیات، تاریخ ثبت معامله در ماشین می‌باشد.

مأخذ، نرخ و نحوه محاسبه مالیات چکونه است؟

وکیل مالیات بر ارزش افزوده : برای محاسبه مالیات ، قیمتی که در صورتحساب قید شده مبنا قرار خواهد گرفت. ممکن است صورتحساب موجود نباشد. یا از ارائه آن خودداری شود. یا به موجب اسناد و مدارک مثبته احراز شود که ارزش مندرج در آنها واقعی نیست. در این موارد، مأخذ محاسبه مالیات ، قیمت روز کالا یا خدمت در همان  تاریخ روز تعلق مالیات خواهد بود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده
نرخ مالیات بر ارزش افزوده

نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟

وکیل مالیات بر ارزش افزوده: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در زمان تصویب قانون در سال 87 برابر با یک و نیم درصد بود. همه ساله نرخ های جدید توسط سازمان امور مالیاتی اعلام میگردد. از سال 99 تا 1400 نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۶ درصد است که با ۳ درصدی که به عنوان عوارض اخذ می شود به ۹ درصد می رسد. این نرخ در حال حاضر مبنای عمل سازمان امور مالیاتی است.

معافیت های مالیات بر ارزش افزوده

وکیل مالیات بر ارزش افزوده: برابر ماده 12 قانون ، عرضه‌ کالاها و ارائه‌ خدمات‌ زیر و همچنین واردات‌ آنها حسب‌ مورد از پرداخت مالیات معاف می‌باشد:

1- محصولات کشاورزی فرآوری نشده؛

2- دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان؛

3- انواع کود، سم، بذر و نهال؛

4- آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیرخشک مخصوص تغذیه کودکان؛

5- کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات؛

6- کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با تأیید هیأت وزیران و حوزه‌های علمیه با تأیید حوزه گیرنده هدایا؛

7- کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات، وارد کشور می‌شود. مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود؛

8- اموال غیر منقول؛

9- انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات‌درمانی (انسانی، حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی و حمایتی؛

10- خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم ؛

11- خدمات بانکی و اعتباری بانکها، مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز و صندوق تعاون؛

12- خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی؛

13- فرش دستباف؛

14- انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که…… ظرف‌ مدت شش‌ ماه از تاریخ تصویب این‌ قانون به تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد؛

15- خوراک دام و طیور؛

16- رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاهها بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد؛

17- اقلام با مصارف صرفاً دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی بر اساس فهرستی که ….. از اولین دوره مالیاتی پس از تصویب هیأت وزیران قابل اجراء خواهد بود.

وکیل مالیات بر ارزش افزوده در خدمت شما هموطن گرامی است 

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button