راهنمای کامل حقوق حوادث کار
مقدمه:
راهنمای حقوق حوادث کار، منظور از حادثه کار آن است که وقوع آن به واسطه یا هنگام کار در محلی که کار انجام می گیرد اتفاق افتد.این تعریف با تعیین اثبات حادثه و رابطه علیت با صدمه وارده بر آسیب دیده تکمیل میشود.
عوامل دخیل در حادثه ی کار:
1-حادثه یی که به موجب آن به بدن انسان صدمه وارد آورد.
2-اصل و منشا حادثه به وسیله ابراز یا حیوان و یا قوای طبیعت باشد.
3-حادثه به طور دفعی یا ناگهانی وقوع می یابد و غالبا” با نوعی برخورد همراه است.
حوادث ناشی از کار چیست؟
برابر ماده 60 قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از کار حوادثی است که حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده (کارگر)اتفاق می افتد و درنتیجه تحت پوشش بیمه و خدمات درمانی و پزشکی میباشد.
مواقع وقوع حادثه ناشی از کار:
1-وقتی که کارگر در کارگاه یا موسسات وابسته و یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول به کار باشد.
2-زمانی که به صورت مامور در خارج از کارگاه کار می کند.
3-زمان مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان برای مطالبات درمانی و توانبخشی.
4مراودات رفت و برگشت کارگر بین منزل و کارگاه.
5-هنگام اقدام برای نجات سایر کارگران و مساعدت به أنها.
تبصره1ماده95 قانون کار اشاره دارد که : کارفرمایان و مسئولین هر کارگاهی وظیفه دارند جزئیات همه حوادث ناشی از کار را در دفتر ویژه یی که به همین منظور تهیه کرده اند ، ثبت و نگهداری نمایند و سریعا به اطلاع اداره کار محل خود برسانند.
وظیفه کارفرما در برابر حوادث ناشی از کار
افرادی که مسئول کارگاه هستند باید از مسئولیت کیفری کارفرما در حوادث ناشی از کار اطلاع داشته باشند . در غیر این صورت امکان دارد متحمل جریمه های سنگین شوند.
1-مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای مربوطه است(م 95.ق کار)
نکته:
در هر کارگاه به نسبت بزرگ یا کوچک بودن آن فرد یا افرادی دوره دیده و متخصص در زمینه بهداشت و ایمنی محیط کار با عنوان اختصاری HSE فعالیت دارند و مسئولیت کنترل ایمنی ابزار و وسایل کار و ایمنی فردی کارگران حین انجام کار و سایر امور مرتبط در این خصوص را بر عهده دارند.
2-در صورت وقوع حادثه ناشی از کار ، کارفرما وظیفه دارد اقدامات اولیه و لازم را برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده بعمل آورد و موضوع را ظرف سه روز اداری به صورت کتبی به اطلاع سازمان تامین اجتماعی برساند(م 65 ق تامین اجتماعی)
پرسش مهم:
آیا بررسی حوادث ناشی از کار توسط کارشناسان ، مستلزم پرداخت هزینه است ؟
بررسی حوادث کار که توسط بازرسان ادارات کار به عنوان ضابطان مراجع قضایی انجام می شود ، رایگان است وفقط در صورت اعتراض هریک از طرفین دعوا به نظر بازرس اداره کار ، بررسی حادثه با نظر مرجع قضایی ، مستلزم پرداخت هزینه کارشناسی می باشد.
بیشتر بخوانید : شکایت از کارفرما برای بیمه
نکات مهم:
1-حوادث ناشی از کار مشمول مرور زمان نمیشود . توضیح اینکه : اگر فردی در محیط کار دچار حادثه یی شده و همان موقع برای شکایت و یا اخذ دیه اقدام نکند ، پس از گذشت چند سال هم می تواند در این خصوص اقدام کند و گذر زمان تآثیری در بخشش یا عدم رسیدگی ندارد و حتی پس از پایان کار و در زمان بازنشستگی ، میتوان نسبت به حوادث ایجاد شده در زمان کار ، اقامه دعوی نمود.
2-کارفرما ، مسئولیت کامل در محیط کار و محوطه مربوط به آن را دارد ، که بر این اساس در صورت ورود افراد متفرقه به داخل کارگاه و وقوع هر نوع حادثه برای آنها مسئولیت اصلی به عهده ایشان می باشد.
3-حوادث کار فقط به وقوع حادثه محدود نمی شود و به عنوان مثال در معرض آلاینده های مختلف قرار گرفتن و در تعاقب آن ایجاد هر نوع بیماری جزء حوادث کاری است و بر اساس نظر کمیسیون پزشکی یا شورای پزشکی ، فرد زیان دیده واجد شرایط دریافت دیه یا خسارت می باشد.
4-به کار گماردن افراد کمتر از 15سال سن ممنوع است و در صورت عدم رعایت این موضوع و وقوع حادثه ، کارفرما مسئولیت کیفری دارد و برابر قوانین با وی رفتار خواهد شد(م79ق کار).
نکته :
اثبات مسئولیت کارفرما در برابر حوادثی که هنگام کار برای کارگر اتفاق می افتد وابسته به این است که کوتاهی ایشان در مورد عدم رعایت حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از رعایت نکردن مقررات بهداشتی محرز شود.
-هزینه درمان : بیمه شدگان و افراد خانواده آنها از موقعی که مشمول مقررات قانونی تامین اجتماعی قرار می گیرند،در صورت مصدوم شدن در اثر حوادث ویا ابتلا به بیماری میتوانند از خدمات پزشکی که به عهده سازمان مذکور است شامل درمان سرپایی ، بیمارستانی ، تحویل دارو و آزمایشهای تشخیص طبی برخوردار شوند(م54ق تامین اجتماعی).
بیمه حوادث کاربیشتر بخوانید : ضمانت اجرای بیمه کارگر
مدارک لازم برای شکایت از کارفرما در مورد حادثه هنگام کار :
1-گزارش حادثه در محل کار
2- نامه پزشکی قانونی
3- استشهادیه از همکاران
4 – نامه بازرسی از مکان حادثه
5-گزارش پلیس(فوریتهای پلیس110)
سخن پایانی
شکایت از کارفرما یا گارگر ، حادثه حین کار ، قرارداد بین کارگر و کارفرما ، ایمنی محل کار و وظایف کار فرما در این راستا ، تامین سلامت بهداشتی محل کار ، اخراج از محل کار و مسائل دیگری از این قبیل موضوعات را میتوانید با تماس از طریق وکلای ماهر و با تجربه ما در موسسه وکیل کسب و کار دسترسی داشته باشید و با کمترین هزینه خدمات لازم را دریافت کنید.