وکیل دعاوی کارگر و کارفرما

وکیل دعاوی کار و کارگر
وکالت کار

وکیل مرجع دعاوی کارگر و کارفرما

وکیل دعاوی کارگر و کارفرما

کاربر گرامی شما وارد سایت کسب و کار شده اید و هم اینک در صفحه وکیل متخصص دعاوی اداره کار هستید.

چنانچه در خصوص کار خود مشکل حقوقی و یا دعاوی مطرح دارید با ما در تماس باشید.

شما در هر موقعیت و مسئولیت شغلی که باشید وظیفه ما ارائه بهترین مشاوره به شما خواهد بود.

برای دریافت مشاوره و تعیین وقت ملاقات با وکیل دعاوی کار با شماره 02144096954 تماس بگیرید.

وکیل دعاوی اداره کار

وکیل مرجع دعاوی کارگر و کارفرما – در ماده 1 قانون کار همه کارفرمایان ، کارگران ، کارگاه ها ، موسسات تولیدی ، صنعتی ، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از قانون کار شده اند. با استناد به همین ماده از قانون، می توان هر نوع رابطه کاری میان کارفرما و کارگر در هر محیط کسب و کار را مشمول این قانون دانست. ملاحظه می شود تفاوتی ندارد که کارگر در یک کارخانه کار می کند یا در یک مزرعه به امور کشاورزی اشتغال دارد. یا اینکه در کارگاه بسته بندی مشغول کار است. در هر حال کارفرما مکلف است وی را از همه مزایایی که در قانون به آن اشاره رفته است، برخوردار سازد.

وکیل کارگر و کارفرما و حیطه اختیارات

حیطه فعالیت وکیل دعاوی کارگر و کارفرما مواردی را دربر می گیرد که قانون آن را مشخص ساخته است. این موارد ممکن است بر روابط قانونی کارگر و کارفرما خلل وارد نماید.  بخشی از موضوعاتی که وکیل می تواند در مورد آن ها ، به افراد و متقاضیان چه در مقام کارفرما و چه در مقام کارگر به ارائه مشاوره بپردازد و یا در دعاوی مربوط به آن ها قبول وکالت نماید عبارتند از :

  1. اختلافات و دعاوی مربوط به قراردادهای منعقده میان کارگر و کارفرما و تعهدات طرفین آن
  2. فسخ و تعلیق و خاتمه قرارداد
  3. اختلافات و یا دعاوی مربوط به فوت، بازنشستگی، از کارافتادگی و استعفای کارگر
  4. جبران خسارت ها و پرداخت مزایای کار
  5. دستمزد و مزایای رفاهی از جمله هزینه مسکن، خواربار و کمک عائله مندی و پاداش و سود سالانه
  6. ساعات کار و اختلافات ناشی از میزان کار در مشاغل زیان آور و سخت و زیرزمینی و کار نوبتی و اضافه کار
  7. اختلافات مربوط تعطیلات و مرخصی های سالیانه یا استحقاقی
  8. مشکلات حقوقی مربوط به بکارگیری زنان و نوجوانان و یا اتباع بیگانه در امور کاری

مراجع حل دعاوی کارگر و کارفرما

برابر ماده 157 قانون کار، برای حل دعاوی حوزه کسب و کار پیش بینی هایی صورت گرفته است. در حال حاضر برای حل اختلافات کارگری، مراجع حل اختلاف عبارتند از:

شورای اسلامی و انجمن صنفی کارگران که یک مرجع صنفی است.

هیئت تشخیص (در مرحله بدوی)، که یک مرجع شبه قضایی است.

هیئت حل اختلاف (در مرحله تجدید نظر) که یک مرجع شبه قضایی است.

نحوه اقدام و پیگیری جهت حل اختلافات

برای پیگیری مشکلات کارگری، ابتدا کارگر یا کارفرما در اداره کار حاضر می شوند(نزدیگ ترین اداره کار به محل کار). تقاضای خود را ارائه می دهند. از آن طریق هم نوبت رسیدگی تعیین و به متقاضی ابلاغ و موضوع از طریق هیئت های بدوی و  تجدید نظر رسیدگی و پیگیری می شود.

در صورتی که کارگر در صدد طرح شکایت از کارفرمای خود باشد باید ضمن تکمیل دادخواست و ارائه آن به اداره کار، لیست بیمه و کد رهگیری نیز به همراه داشته باشد.

کد رهگیری از طریق دفاتر پیشخوان دولت و با ثبت نام در سایت وزارت رفاه قابل دریافت خواهد بود. لیست بیمه نیز از طریق شعبات بیمه تامین اجتماعی باید دریافت شود.

نقش وکیل در حل دعاوی محیط کسب و کار

بسیاری از اختلافات و دعاوی محیط کسب و کار از طریق مراجع ذیصلاح و شبه قضایی که در قانون به آن اشاره رفته است قابل حل است. در این موارد حضور وکیل دعاوی کارگر و کارفرما ممکن است عمدتاً جنبه مشورتی داشته باشد. البته ممکن است یک کارگر و یا کارفرما به دلایلی نخواهد موضوع اختلافات کاری خود را شخصاً پیگیری نماید. در این موارد وکیل دعاوی کارگر و کارفرما به طور قطع مسیر بهتری را برای دعوای مطرح شده ایجاد خواهد نمود. بنابراین در چنین شرایطی وکیل می تواند با قبول وکالت، به نیابت از موکل خود در جلسات مراجع بدوی و تجدید نظر حضور یابد و موضوع را مورد پیگیری قرار دهد.

وکیل دعاوی کار

شکایت تابع شرایط و ضوابطی است که باید رعایت شود. در حال حاضر روند کار به صورت زیر است:

با دریافت شکایت و تعیین تاریخ رسیدگی به طرفین دعوا ابلاغ می شود که در جلسه رسیدگی حاضر شوند.

در این مرحله امکان بررسی و تحقیق از سوی بازرسان اداره کار وجود دارد.

با ابلاغ رای از طرف هیئت تشخیص، طرفین ظرف پانزده روز اعتراض خود را به مرجع مذکور اعلام می نمایند.

در مرحله بعد، هیئت حل اختلاف به موضوع رسیدگی خواهد نمود. سپس اقدام به صدور رای خواهد نمود.

در صورت اعتراض به رای صادره از سوی هیئت حل اختلاف، مراتب اعتراض به دیوان عدالت اداری ارجاع و حکم صادره قطعی خواهد بود.

در چه صورت کارگران معترض باید به مراجع قضایی مراجعه مراجعه نمایند؟

در مواردی، موضوعات مربوط به محیط کسب و کار محدود به اختلافات نمی شوند. این موارد دیگر در صلاحیت مراجع شبه قضایی نیستند. بلکه به دلیل ماهیت حقوقی و یا کیفری، لازم است از طریق دادسرا و یا دادگاههای حقوقی رسیدگی شوند.

به عنوان مثال اگر در محیط کار، درگیری و زد و خورد میان کارفرما و کارگر ایجاد شود و این درگیری منجر به جراحت و یا فوت طرف مقابل شود، موضوع جنبه کیفری پیدا می کند. این قبیل موضوعات در دادسرا و دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار می گیرد. در این گونه موارد بهتر است وکیل متخصص دعاوی کارگر و کارفرما پیگیر پرونده شما باشد.

وکیل متخصص اداره کار

وکیل متخصص دعاوی کارگر و کارفرما در نقش مشاور می تواند در کلیه مواردی که به آن اشاره رفت به عنوان راهنما در کنار کارگران و کارفرمایانی باشد که نیازمند دریافت مشاوره باشند. همچنین در صورتی که طرفین دعوا خواهان اعطای وکالت به وکیل باشند وکیل متخصص دعوای کار و کارگر آمادگی حضور در مراحل مختل رشیدگی را خواهد داشت.

در صورت تمایل می توانید با وکیل کار در ارتباط باشید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button