شکایت از کارفرما برای بیمه

شکایت از کارفرما برای بیمه

ادعای سابقه بیمه و شکایت از کارفرما برای بیمه

شکایت از کارفرما برای بیمه تامین اجتماعی یکی از دعاوی شایع بین کارگر و کارفرما است. پیش از این اشاره کرده ایم که یکی از وظایف کارفرما در مقابل کارگران و کارکنان خود، حق بیمه ماهیانه است. چنانچه کارفرما از انجام این وظیفه به هر دلیلی کوتاهی کند، جریمه خواهد شد و این موضوع از طریق قانون، قابل پیگیری است.

نپرداختن حق بیمه کارگر همیشه منشاء اختلاف و در موارد بیشمار موجب طرح دعوا در مراجع ذیصلاح کارگری است.

دریافت سابقه بیمه

دریافت حق بیمه
دریافت حق بیمه

قبل از شکایت، لازم است شما سابقه بیمه خود را همراه داشته باشید.

برای ادعای سابقه بیمه، لازم است ابتدا با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، به شعبه سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنید. در نظر داشته باشید باید به شعبه ای مراجعه کنید که کارگاه شما در محدوده آن قرار دارد.

پس از مراجعه، درخواست سابقه بیمه داده و سوابق خود را جمع آوری کنید. در نظر داشته باشید که حتماً باید مدرکی دال بر ادعای سابقه بیمه خود نیز به شعبه سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهید.

این مدارک، در کنار مدارک هویتی شامل دفترچه درمانی، اصل یا کپی گواهی انحصار وراثت و اصلی و کپی وکالتنامه وکیل قانونی مدعی است.

البته روش های دیگری نیز برای مشاهده و دریافت سابقه بیمه وجود دارد. یکی از آسانترین و سریعترین روش ها مراجعه به پورتال سازمان تأمین اجتماعی https://sabeghe.tamin.ir/view/#/main است.

برای دریافت سابقه از طریق پورتال، انجام فرآیند ثبت نام در سامانه ضروری است که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت.

نحوه شکایت از کارفرما برای بیمه

نحوه شکایت از کارفرما
نحوه شکایت از کارفرما

بعد از گرفتن سابقه بیمه می توانید دادخواست خود را برای شکایت از کارفرما برای بیمه تنظیم کنید. کارگرانی که برای مطالبه بیمه از کارفرمایان خود شکایت دارند، باید با در دست داشتن کارت ملی خود به دفاتر پیشخوان دولت مراجمعه کرده و ابتدا احراز هویت نمایند. البته می توانید از طریق سامانه https://ekyc.done.ir/apps/identityType به صورت الکترونیک، احراز هویت شده و نام کاربری و رمز عبور دریافت کنید. بعد از این مرحله با مراجعه به سامانه وارت کار و ورود نام کاربری و گذرواژه http://prkar.mcls.gov.ir/Login دادخواست خود را در این سامانه ثبت می کنند. دادخواست می بایست به اداه کار مربوط به محل کار ارسال شود.

نکاتی که باید در تنظیم دادخواست رعایت کنیم

در تنظیم دادخواست دقت کنید که خلاصه و مختصر تنظیم شود. موضوع دادخواست خود را کاملاً واضح و شفاف بیان کنید. در ذکر تاریخی که در دادخواست آمده است دقت نموده و تاریخ را به صورت دقیق ذکر کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه انجام این کار نمونه-دادخواست-شکایت-از-کارفرما را دانلود نمایید.

در شکایت از کارفرما برای مطالبه بیمه چه مدارکی لازم است

برای شکایت از کارفرما برای بیمه نکردن، در کنار مدارک هویتی، باید حتماً مدارک و مستنداتی را ارائه کنید که رابطه کاری شما را با کارفرما ثابت کند.

  • کپی و اصل شناسنامه
  • کپی و اصل کارت ملی
  • کپی دفترچه بیمه
  • پیرینت لیست بیمه
  • فیش حقوقی یا پیرینت حساب که حقوق خود را از کارفرما از طریق آن دریافت کرده اید (دقت کنید که پیرینت حساب باید مهمور به مهر بانک باشد)

مهلت قانونی طرح شکایت از کارفرما برای مطالبه بیمه

در برخی دعاوی بین کارگر و کارفرما، قانون کار برای طرح شکایت، مهلت تعیین کرده است و اگر این مهلت بگذرد به شکایت وی رسیدگی نخواهد شد.

اما در مورد مطالبه حقوق و بیمه، شکایت از کارفرما مشمول مرور زمان نخواهد شد. به بیان بهتر هیچ محدودیت زمانی برای ارائه شکایت کارگر وجود ندارد. حتی پس از مرگ کارگر وراث قانونی وی می توانند علیه کارفرما شکایت کنند و حقوق کارگر را مطالبه نمایند.

برای اثبات رابطه کاری با کارفرما به جز قرارداد، به چه مدارکی می توان استناد کرد؟

در صورتی که با کارفرمای خود قرارداد کتبی کار ندارید، نگران نباشید، می توانید از مدارک و مستندات دیگری برای اثبات رابطه کاری خود استفاده کنید.

  • حکم استخدامی، ارتقاء شغلی، تغییر سمت در دوره مورد ادعا (احکام خارج از دوره مورد ادعا پذیرفته نمی‌شود)
  • لیست‌های حقوق کارگاه منضم به اظهار نامه مالیاتی که به تایید اداره دارایی مربوطه رسیده باشد.
  • دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
  • لیست‌های حقوق کارگاه
  • گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی (طبق لیست های حقوق ارسالی به بانک مورد نظر)
  • فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی
  • کارت افتتاح حساب بانکی
  • کارت‌های حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
  • کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
  • معاینات پزشکی قبل از استخدام (موضوع ماده 90قانون تأمین اجتماعی
  • ارائه آراء صادره از سوی هیئت های تشخیص و حل اختلاف
  • تقاضای بازرسی و تحقیق از محل کار خود در جهت اثبات سابقه کاری
  • اخذ استشهادیه که به امضا همکاران سابق در کارگاه، واحدهای تجاری هم جوار و سایر افراد مرتبط رسیده باشد
  • برگه مرخصی و یا ماموریت تأیید شده توسط شرکت
  • گزارشبازرسان تامین اجتماعی در صورت انجام بازرسی از کارگاه
  • فاکتور خرید و فروش اجناس شرکت یا معرفی نامه کارگر به سازمان، بانک، شرکت، نهاد و ارگان دیگر
  • سایر مدارک متقن

نحوه رسیدگی به شکایت علیه کارفرما

در ابتدا، شکایت شما به هیئت تشخبص، ارجاع داده می شود. در جلسه هیئت تشخیص سه نماینده از طرف کارفرما، کارگر و اداره کار حضور دارند و روند را بررسی می کنند. هریک از طرفین در این جلسه، اجازه دفاع و ارائه مدارک و مستندات را خواهند داشت.

هیئت تشخیص با توجه به اسناد ارائه شده و یا با اعزام بازرس به محل کار، صحت و سقم ادعای کارگر را بررسی کرده و رأی صادر می کند.

در صورتی که به رأی هیأت تشخیص اعتراضی از سوی طرفین وارد باشد، پرونده برای تجدید نظر خواهی به هیأت حل اختلاف اداره کار ارجاع خواهد شد.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    Call Now Button
    ارسال پیام