امور بیمهامور کار

شکایت برای سابقه بیمه

شکایت برای سابقه بیمه ، مراحل شکایت برای سابقه بیمه ، به کجا مراجعه کنیم؟، چه مدارکی نیاز داریم؟

شکایت از کارفرما برای بیمه یکی از پر تعدادترین دعاوی حوزه کار میباشد. باید دانست یکی از وظایف کارفرما این است که ضمن تنظیم قرارداد کار ، کارگر را بیمه کند. هر ماه مبلغی معادل 30 درصد دستمزد کارگر باید به عنوان حق بیمه پرداخت شود که 23 درصد آن را کارفرما پرداخت می کند و 7 درصد آن را کارفرما  از حقوق کارکنان کسر مینماید. ممکن است کارفرما حق بیمه کارگر را با تأخیر پرداخت نموده و یا چند ماه پرداخت نکند. در این صورت کارگر برای حق بیمه خود متوسل به شکایت میشود.

در این مقاله شکایت برای حق بیمه و شرایط و نحوه شکایت را به اجمال بررسی خواهیم نمود.

چه کسانی می توانند برای سابقه بیمه شکایت کنند؟

در مورد اینکه شکایت برای سابقه بیمه از سوی چه کسانی میتواند مطرح شود باید گفت هر شخص حقیقی که در محل کار متعلق به کارفرما حاضر و در مقابل دریافت مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند، مشمول قانون کار خواهد بود. از طرفی ، هرگونه فعالیتی که در قبال دستمزد باشد مشمول مقررات تامین ‌اجتماعی نیز قرار میگیرد. فرقی نمی‌کند فعالیت کارگر ، به صورت موقت، پاره‌ وقت، ساعتی، دائمی و… باشد. مشروط بر اینکه:

  • ساعت کار در طول روز 7:30 یا بیشتر باشد.
  • دوره مورد ادعای آنها جزء ایام تعلیق کار نباشد مانند مرخصی بدون حقوق، مرخصی تحصیلی، مرخصی استعلاجی و…
برای شکایت بیمه کجا مراجعه کنیم
برای شکایت بیمه کجا مراجعه کنیم

برای شکایت سابقه بیمه به کجا باید مراجعه نمود؟

شکایت برای سابقه بیمه میتواند از طریق مراجعه به مراجع زیر انجام پذیرد:

  • شکایت در مراجع حل اختلاف اداره کار
  • شکایت در شعبه تأمین اجتماعی

مطلب مفید | بهترین وکیل متخصص بیمه تامین اجتماعی

مراحل شکایت برای سابقه بیمه

شکایت برای سابقه بیمه از دو روش زیر صورت می پذیرد:

الف) شکایت در شعبه تأمین اجتماعی:

شکایت برای سابقه بیمه با مراجعه به شعبه تأمین اجتماعی انجام میگیرد. در این صورت مراحل زیر به ترتیب انجام میپذیرد:

  • مراجعه به واحد نام نویسی شعبه تأمین اجتماعی و دریافت فرم ادعای سابقه بیمه
  • تکمیل فرم مربوطه و ارائه مدارک مثبت ادعا
  • تشکیل کمیته ادعای سابقه بیمه
  • رسیدگی فنی و میدانی در کمیته ادعای سابقه بیمه

نکته:

  • شکایت برای سابقه بیمه از طریق اینترنتی در سایت سازمان تأمین اجتماعی نیز ممکن است. به این صورت که کارگر به پنل کاربری خود مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت می کند و مدارک لازم را ارسال می کند.
  • در شعب سازمان تأمین اجتماعی اولویت رسیدگی، به ادعای سوابق بیمه افرادی است که در شرف برخورداری از مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی یا بازماندگان هستند.

ب) شکایت برای سابقه بیمه از طریق مراجعه به اداره کار:

مراحل رسیدگی به دعوای کار قواعد خاص خودش را دارد. بطور حلاصه در این روش اقدامات زیر به ترتیب انجام میپذیرد:

  • مراجعه به اداره کار و تنظیم دادخواست و درخواست رسیدگی
  • ارائه اسناد و مدارک مثبت ادعا
  • تعیین نوبت رسیدگی
  • رسیدگی در هیئت تشخیص
  • در صورت اعتراض به رای «هیئت تشخیص» ، رسیدگی مرحله تجدید نظر در «هیئت حل اختلاف»
  • در صورت صدور رأی به نفع مدعی مراجعه به دادگستری برای صدور اجرائیه
  • ابلاغ اجرائیه به سازمان تأمین اجتماعی برای وصول مطالبات کارگر از کارفرما و احیای سابقه بیمه کارگر.

نکته:

شکایت در اداره کار نیز به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع روابط کار انجام شدنی است.

شکایت کارگر در مورد سابقه بیمه

شکایت کارگر در مورد سابقه بیمه

مدارک مورد نیاز برای اعلام ادعای سابقه

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • دفترچه درمان مدعی در صورت وجود
  • اصل و کپی گواهی انحصار وراثت در صورت فوت کارگر
  • حکم استخدامی، ارتقاء شغلی، تغییر سمت در دوره مورد ادعا
  • لیست های حقوق کارگاه
  • دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
  • گواهی بانک مربوطه مبنی بر واریز حقوق ماهانه به مدعی
  • فیش یا رسید حقوق
  • کارت های حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارگاه
  • کارت بهداشت صادره از اداره بهداشت محیط کار
  • معاینات پزشکی پیش از استخدام
  • سایر اسناد و مدارکی که می تواند مثبت ادعا باشد.

نکته:

به هنگام شکایت اصل کلیه مدارک لازم است منتها پس از تطبیق با کپی مدارک در واحد نامنویسی و حسابهای انفرادی، اصل مدارک به مدعی اعاده خواهد شد.

در صورتی که کارفرما فوت کند یا کارگاه تعطیل شود تکلیف سابقه بیمه کارگر چیست؟

حق بیمه کارگر در ایام کار حق مکتسبه کارگر است و با فوت کارفرما و یا تعطیلی کارگاه از بین نمی رود و همچنان قابل مطالبه است.

مرور زمان رسیدگی به سابقه بیمه

برای رسیدگی به سابقه بیمه و احیای سابقه بیمه هیچ محدودیت زمانی و مرور زمانی تعیین نشده است. فرد مشمول در هر زمان می تواند شکایت کند. و در صورت صدور رأی به نفع وی، سازمان تأمین اجتماعی موظف به احیای حق بیمه فرد ذینفع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا