عدم پرداخت حق بیمه کارگر و طرح شکایت از کارفرما

عدم پرداخت حق بیمه

 عدم پرداخت حق بیمه کارگر و طرح شکایت از کارفرما بدلیل عدم پرداخت حق بیمه یکی از مهم ترین موضوعات اختلافی در محیط های کسب و کار یا محیط های کارگری است.

اغلب افراد نمی دانند در مورد نپرداختن حق بیمه توسط کارفرما چگونه باید اقدام کنند. کارفرمایان نیز غالباً تصورات باطلی در این مورد دارند. بگونه ای که با انعقاد قراردادهای نادرست و خلاف قانون برای خود ممکن است دردسرهای بزرگ ایجاد نمایند.

برای اینکه در این مورد کمی بیشتر بدانید بد نیست با مقاله حاضر همراه شوید. تا برخی باورهای غلط خود را در مورد قرارداد کار و حق و حقوق طرفین آن دور بریزید. و با مسائل حقوقی و واقعیت قانون بیشتر و بهتر آشنا شوید.

 لازم به ذکر است در گروه ما بهترین وکیل بیمه تامین اجتماعی فعالیت می نماید. وکلای همکار ما می توانند به شکل های مختلف به شما مشاوره لازم را ارائه دهند. یا اینکه با قبول وکالت شما بدنبال احقاق حقوق از دست رفته تان باشند.

انعقاد قرارداد کار اولین الزام قانونی

اولین نکته ای که ممکن است افراد را چه در مقام کارفرما و چه در مقام کارگر به استباه بیندازد این است که ممکن است میان کارفرما و کارگر قرارداد منعقد نشده باشد. در این موارد برخی کارفرمایان خوشحال هستند از اینکه قراردادی وجود ندارد که اثبات کننده رابطه کارگری و کارفرمایی باشد. اغلب کارگران نیز ناراحت از این هستند که مدرکی دال بر رابطه کاری میان آنان با کارفرمایشان را در اختیار ندارند.

باید توجه داشت قانونگذار  بر این موضوع واقف است که بسیاری از فعالیت ها توسط کارگر به دستور کارفرما اما بدون انعقاد هر گونه قرارداد صورت می پذیرد. از این رو قرارداد شفاهی را نیز مورد پذیرش قرار داده است. بنابراین هر گونه مدرکی که نشاندهنده کار برای کارفرما از سوی کارگر باشد، می تواند از سوی مراجع کار مورد پذیرش قرار گیرد. حتی اگر کارگر فقط پرینت واریزی های کارفرما به حساب خود را در اختیار داشته باشد.

بنابراین اگر چه در دعاوی کار وجود قرارداد می تواند خیال کارگر را از جهت احقاق حقوق خود راحت نماید. با این وجود نباید عدم وجود قرارداد باعث شود که کارگر تصور کند نمی تواند به حقوق از دست رفته خود دست پیدا کند.

عدم پرداخت حق بیمه کارگر

پرداخت نکردن حق بیمه کارگر
پرداخت نکردن حق بیمه کارگر

بیمه کارگر اولین اقدام قانونی در بدو همکاری کارگر و کارفرما است. از این رو برابر ماده 28 قانون تامین اجتماعی کارفرما موظف است حق بیمه گارگر را از اولین روز استخدام وی به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نماید.

حق بیمه 30 درصد حقوق و مزایای کارگر است که 23 درصد آن را کارفرما باید بپردازد. 7 درصد نیز سهم کارگر است که باز هم کارفرما مسئول پرداخت آن است. ولی از حقوق ماهانه کارگر آن را کسر خواهد نمود.

 کارفرمایان، بی علاقه به پرداخت حق بیمه کارگر

برخی کارفرمایان یا به عمد و یا از روی ناآگاهی از پرداخت حق بیمه کارگر شانه خالی می کنند. برای اینکه کار خود را نیز قانونی نشان دهند قراردادهای غیر قانونی با کارگران امضاء می کنند . حتی وثایق سنگین از آنان اخذ می نمایند تا آنان را در فشار روحی و روانی و ترس قرار دهند. غافل از آنکه قانون تحت هیچ شرایط انعقاد قراردادهای خلاف قانون کار را نمی پذیرد. حتی اگر کارگر آن را امضاء کرده باشد. یعنی به صرف اینکه کارگر بر اساس قرارداد منعقده بپذیرد که کارفرما حق بیمه وی را واریز نکند، این موضوع نمی تواند برای مراجع قانونی نظیر اداره کار و سازمان بیمه تامین اجتماعی قابل قبول باشد.

بسیاری از کارفرمایان تصور می کنند با پرداخت حق بیمه مجبور خواهند بود همه حق و حقوق کارگران را پرداخت نمایند. لذا از زیر بار پرداخت حق بیمه خود را می رهانند تا سایر حقوق قانونی کارگر را نپردازند. غافل از آنکه اگر سازمان بیمه از وجود رابطه کار مطلع شود نه تنها کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه خواهد بود. بلکه جریمه هایی چند برابری را نیز باید به بیمه بپردازد.

راههای اثبات رابطه کارگر و کارفرما

در دعاوی مربوط به کار و بیمه ، یکی از راههای اثبات وجود رابطه کار ، لیست حق بیمه پرداختی به بیمه از سوی کارفرما است. اگر کارفرما برای کارگاه خود کد دریافت ننموده باشد و در نتیجه اداره بیمه وی را مورد شناسایی قرار نداده باشد کمی کار مشکل می شود.

البته با طرح شکایت از طرف وکیل بیمه و یا وکیل اداره کار می توان از طرق دیگر نسبت به اثبات وجود رابطه کاری اقدام نمود. حتی اگر برخی از این راهها مثل: مراجعه به محیط کار، شهادت کارگران دیگر، پرینت واریزی های به حساب کارگر و …. موجود باشد.

برخورد قانون با کارفرمایان متخلف ( عدم پرداخت حق بیمه کارگر)

برخورد قانونی با کارفرما
برخورد قانونی با کارفرما

اگر کارفرما، کارگر را بیمه نکند با مجازات سخت مواجه خواهد شد. قانون گذار در ماده 148 قانون کار مقرر نموده کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید. و برای تخطی کارفرما از این امر، ضمانت اجرا در نظر گرفته است. در ماده 183 قانون کار تصریح شده است که :

“کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد” .

مبلغ این جریمه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز خواهد شد.

 بازرسی از کارگاهها

یکی از وظایف کارفرما همکاری با بازرسان سازمان تامین اجتماعی است. هر گونه بی توجهی و عدم همکاری ممکن است با برخورد قانونی از طرف سازمان همراه شود. سازمان تامین اجتماعی در مورد حق بیمه کارگران حساسیت خاص دارد.

یکی از وظایف بازرسان، اطمینان از بیمه شدن همه کارگران شاغل در کارگاه می باشد. منظور از کارگاه همان محیط کاری است که کارگر در آنجا مشغول خدمت می باشد.

  شکایت کارگر از کارفرما بدلیل عدم حق پرداخت بیمه

باید توجه داشت در صورتی که کارگر دارای قرارداد باشد به راحتی می تواند در مورد رد نشدن حق بیمه خود طرح شکایت نماید. اما اگر به هر دلیل قراردادی وجود نداشته باشد نباید ناامید باشد. در هر حال باید امیدوار بود که بتوان از راههای دیگر برای رسیدن به حقوق از دست رفته تلاش نمود.

مراجعه به اداره کار و تنظیم دادخواست و تسلیم آن به هیئت تشخیص اداره کار اولین گام برای رسیدن به حقوق از دست رفته می باشد.

محاسبه حق بیمه کارگر در صورت رد نشدن لیست وی به بیمه

چنانچه لیست کارگر یا کارگران از طرف کارفرما به اداره بیمه رد نشده باشد. و بعدها با شکایت کارگر این موضوع روش شود. نحوه محاسبه حق بیمه معوق به شرح زیر انجام و پرداخت می شود:

الف) اگر کارگر مورد نظر در حال حاضر در محل مورد نظر مشغول کار باشد حقوق فعلی وی مبنای محاسبه حق بیمه قرار می گیرد. بدین ترتیب :

%30  * مدت زمان عدم واریز حق بیمه * مبلغ دستمزد فعلی کارگر

ب) کارگر قبلاً در محل مورد نظر فعالیت داشته است. در این صورت حقوق قبلی وی مبنای محاسبه حق بیمه می باشد.

%30 * مدت زمان عدم واریز حق بیمه وسط کارفرما * دستمزد سال اشتغال به کار

وکیل دعاوی بیمه مشاور واقعی شما در انواع دعاوی کار

ممکن است شما کارفرما و یا کارگر محترم به هر دلیل با انواع دعاوی مربوط به اداره کار یا سازمان تامین اجتماعی مواجه باشید. وکلای تیم کسب و کار در خدمات شما خواهند بود تا در اولین فرصت گره گشای مشکلات حقوقی شما باشند. شما می توانید در اولین فرصت با ما تماس بگیرید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button