وکالت دعاوی شرکت

وکالت دعاوی شرکت

وکالت دعاوی شرکت ، وکیل دعاوی شرکت ها

لزوم آشنایی شرکت ها با انواع قوانین

شرکت ها تابع مقررات خاصی هستند که آنها را به عنوان یک شخصیت حقوقی از فعالیت افراد حقیقی متمایز می سازد. یک تاجر یا مدیر یک شرکت خصوصی در گام اول باید در کار و حرفه خود کاملاً متخصص باشد. علاوه بر این لازم است با قوانین مختلف آشنا باشد. این قوانین می توانند موارد زیر باشند:

قانون مدنی ،

قانون تجارت ،

قانون ثبت ،

قانون تجارت الکترونیک ،

قانون مجازات اسلامی ،

قانون کار ،

قانون مالیات های مستقیم ،

قانون بیمه تامین اجتماعی ،

و همچنین بسیاری از آیین نامه های مرتبط با قوانین و مقررات ناظر بر آنها.

شرکت ها نمی توانند با اعطای نمایندگی حقوقی به کارمندان خود جهت اقامه دعوی ، دفاع و پیگیری پرونده در دادگاهها و دادسراها اقدام نمایند. در این موارد فقط از طریق اعطای وکالت به وکیل دعاوی شرکت می توان نسبت به اقامه دعوا ، دفاع و پیگیری امورات شرکت در محاکم ، توسط وکیل دادگستری اقدام نمود.

ضرورت استفاده از خدمات وکیل شرکت

ضرورت استفاده از خدمات وکیل شرکت
ضرورت استفاده از خدمات وکیل شرکت

البته این انتظار، در سطح بالایی مطرح می شود. بالطبع مدیران شرکت ها نه فرصتی برای مطالعه و آشنایی دقیق با همه قوانین و مقررات دارند و نه امکان و توان آن را . از این رو به همه مدیران شرکت ها توصیه می شود بدون بهره مندی از خدمات حقوقی یک وکیل دعاوی تجاری هیچ تصمیم بزرگی را به یکباره اتخاذ ننمایند.

استفاده بهینه از خدمات حقوقی، یکی از عوامل موفقیت در کار شرکت محسوب می گردد. و لازم است هر شرکتی از این نعمت بالقوه برای انجام و یا حل مشکلات و پیگیری امورات حقوقی و اداری خود برخوردار باشد.

آثار ناشی از عدم  بهره مندی از خدمات وکیل در انواع دعاوی

در موارد متعدد، شکایات مختلفی علیه شرکت ها مطرح می شود. یا اینکه در موارد بسیاری لازم است شرکت ها رأساً نسبت به طرح شکایت علیه دیگران اقدام نمایند. اما اینکه در چه زمانی و بر علیه چه کسانی و چگونه باید طرح شکایت نمود؟ این چیزی است که بسیاری از مدیران اشرافیتی بر آن ندارند.

در همه این موارد، لازم است شرکت ها از خدمات مشاوره یک وکیل متخصص شرکت برخوردار باشند. تجربه مکرر نشان داده است شرکت هایی که از وکیل برای رفع مشکلات حقوقی خود استفاده می کنند با مشکلات کمتری مواجه هستند. اما شرکت هایی که به این موضوع بی توجه هستند در اغلب موارد نظیر: دعاوی با کارکنان ، بیمه تامین اجتماعی ، سازمان امور مالیاتی و یا دعاوی با اشخاص حقیقی و حقیقی با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. حتی در مواردی متحمل میلیون ها تومان خسارت در طول سال می شوند.

 انواع خدمات حقوقی وکیل شرکت

وکیل شرکت و خدمات وکالت دعاوی شرکت می تواند شامل موضوعات متعددی باشد. در اینجا برخی موارد توضیح داده می شود.

دعاوی مربوط به اداره کار و بیمه تامین اجتماعی

دعاوی کار و بیمه تامین اجتماعی
دعاوی کار و بیمه تامین اجتماعی

شرکت ها در گام اول ممکن است با نیروهای خود در مورد موضوعاتی نظیر حق بیمه کارکنان ، با سازمان بیمه تامین اجتماعی و در مورد میزان حقوق و مزایای پرداختی با اداره کار اختلاف پیدا کنند. سالانه دهها هزار شکایت به اداره کار در ارتباط با این موضوعات واصل می شود. پرونده های بسیار زیادی در این ارتباط در مراجع مورد اشاره وجود دارد.

تقریباً در اغلب موارد، مراجع مورد نظر از حقوق کارکنان و کارگران دفاع می کنند. و آراء صادره از سوی آنان غالباً به نفع کارکنان می باشد. لذا بهتر است در هنگام انعقاد قرارداد کار ، هم مدیران و هم کارکنان توسط وکیل توجیه شوند. تا در آینده مشکلاتی متوجه هیچکدام از آنان نباشد.

مدیران از همان ابتدا باید نسبت به مسائل مختلف توجیه شوند. از جمله : انعقاد قراردادهای مناسب ، نحوه پرداخت حقوق و میزان آن ، اخذ وثایق و تضمین های کافی ، رعایت مقررات قانون کار و بیمه تامین اجتماعی و … .

تنظیم قراردادهای تخصصی

یکی دیکر از مشکلات شرکت ها نحوه انعقاد قراردادهای تخصصی است. قراردادهایی نظیر: قرارداد مشارکت، قراردادهای محرمانگی، قراردادهای پیمانکاری، قراردادهای نصب و راه اندازی و حتی قرارداد جذب و استخدام. در این زمینه خدمات وکیل می تواند اثربخش باشد.

اهمیت این موضوع را می توان از زبان مدیرانی شنید که تا قبل از بکارگیری وکیل شرکت در مجموعه خود خسارت فراوانی از رهگذر انعقاد قراردادهای بد و نادرست متحمل می شدند. اما بعد از بکارگیری وکیل شرکت، این نوع مشکلات به حداقل رسیده و در موارد اختلافی نیر با کمترین خسارت همراه بوده است.

مالیات قانونی و مالیات بر ارزش افزوده

یکی دیگر از مشکلات شرکت ها موضوع مالیات و نحوه احتساب و پرداخت آن است. وجود یک حسابدار خبره در مجموعه تحت امر مدیر شرکت می تواند تا حدود زیادی مشکلات مالی و مالیاتی شرکت را بهبود بخشد. اما در مواردی، مدیران شرکت لاجرم نیازمند بهره مندی از خدمات وکیل متخصص مالیاتی هستند. وکیلی که می داند در صورت بروز مشکل چگونه لوایح تخصصی تنظیم نماید که شرکت را با جرایم مالیاتی مواجه نسازد.

یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر ذهن مدیران را به خود معطوف ساخته است بحث مالیات بر ارزش افزوده است. وکیل شرکت در این زمینه نیز یا راساً آگاهی کاملی از موضوع دارد. یا اینکه افرادی با وی کار می کنند که در این زمینه تخصص لازم را دارند . وجود این افراد در مجموعه شرکت می تواند متضمن کمترین مشکلات مالیاتی در آینده فعالیت شرکت باشد.

اعلام ورشکستگی و آثار حقوقی آن

گاه ممکن است شرکت به مرحله ای از فعالیت برسد که ناگزیر از اعلام ورشکستگی باشد. اگر در این مورد برخی نکات رعایت نشود ممکن است شرکت به ادعای دروغین ورشکستگی متهم شود. لذا حضور وکیل می تواند این نوع از ادعاها را خنثی سازد.

طرح دعاوی علیه دیگران

بسیاری از افراد که با شرکت ها کار می کنند ممکن است در مواردی از صداقت مدیران شرکت سوء استفاده کنند. یا منافع شرکت را به مخاطره اندازند. در موارد خاص، لازم شرکت نسبت به اقامه دعوا علیه این افراد اقدام نماید. اما اینکه دعوای مورد نظر در کجا و در چه زمانی و چگونه طرح شود این امر در تخصص وکیل شرکت خواهد بود.

دعاوی مربوط به شرکاء

دعاوی مربوط به شرکاء
دعاوی مربوط به شرکاء

دعاوی مربوط به شرکاء میتواند علیه شرکت ها مطرح شود. یا اینکه شرکت علیه شرکاء آن را اقامه نماید. طرح شکایت در این زمینه تابع تشریفات و رعایت مقررات خاص می باشد. لذا وکیل دعاوی شرکت تنها کسی است که می تواند آن را مدیریت نماید. در این موارد تحت هیچ عنوان به تنهایی اقدام نکنید. وکالت دعاوی شرکت در این موارد بهتر است به وکیل سپرده شود.

سایر دعاوی شرکت

دعاوی مربوط به شرکت ها محدود به مواردی که ذکر شد نمی باشد. برخی از مهمترین دعاوی شرکت که می توان به صورت فهرست وار به آن اشاره نمود عبارتند از:

  • دعاوی ثبت شرکت
  • دعاوی علائم تجاری
  • دعاوی طرح صنعتی
  • دعاوی ابطال علامت تجاری
  • و ….

دادگاه های صلاحیت دار برای رسبدگی به دعاوی شرکت ها

دعاوی مطرح در مورد شرکت ها می توانند حقوقی و یا کیفری باشند. در دعاوی کیفری، محل وقوع جرم مبنای مراجعه به مرجع قضایی قرار می گیرد. لذا شکایت در آن محدوده و در دادگاه آن محل انجام می پذیرد.

در دعاوی حقوقی، رسیدگی در صلاحیت دادگاههای عمومی است. و مستند به مواد 22 تا 24 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی دادگاه صالح به رسیدگی مشخص می گردد.

ماده 22

دعاوي راجع به ورشكستگي شركتهاي بازرگاني كه مركز اصلي آنها در ايران است، همچنين دعاوي مربوط به اصل شركت و دعاوي بين شركت و شركاء و اختلافات حاصله بين شركاء و دعاوي اشخاص ديگر عليه شركت تا زماني كه شركت باقي است و نيز در صورت انحلال تا وقتي كه تصفيه امور شركت در جريان است، در مركز اصلي شركت اقامه مي‌شود.

1- اين ماده راجع به اشخاص حقوقي تاجر است.

2- دعاوي مطروحه عليه شركت در اين ماده منصرف از دعاوي ناشي از تعهدات شركت در مقابل اشخاص خارج است كه حكم آن در ماده 23 ق.آ.د.م آمده است.

3- اقامتگاه اشخاص حقوقي، مركز مهم امور شخص حقوقي مي‌باشد.

ماده 23

دعاوي ناشي از تعهدات شركت در مقابل اشخاص خارج از شركت، در محلي كه تعهد در آنجا واقع شده يا محلي كه كالا بايد در آنجا تسليم گردد يا جايي كه پول بايد پرداخت شود اقامه مي‌شود. اگر شركت داراي شعب متعدد در جاهاي مختلف باشد دعاوي ناشي از تعهدات هر شعبه با اشخاص خارج بايد در دادگاه محلي كه شعبه طرف معامله در آن واقع است اقامه شود، مگر آن كه شعبه ياد شده برچيده شده باشد كه در اين صورت نيز دعاوي در مركز اصلي شركت اقامه خواهد شد.

1- دعواي راجع به تعهدات شركت در مقابل اشخاص خارج از شركت، همان دعواي منقول ناشي از قرارداد مي‌باشد كه مطابق آن دادگاه صالح جايي است كه قرارداد در آنجا بسته شده است و يا بايد تعهد در آنجا ايفاء گردد.

2- اين حكم استثنايي، دعاوي شركت نسبت به بدهكاران خود را شامل نمي‌شود.

ماده 24

رسيدگي به دعواي اعسار به طور كلي با دادگاهي است كه صلاحيت رسيدگي نخستين به دعواي اصلي را دارد يا ابتدا به آن رسيدگي نموده است.

1- مطابق ماده 505 ق. آ.د.م اظهار نظر در مورد اعسار از هزينه تجديد نظر خواهي و يا فرجام خواهي با دادگاهي مي‌باشد كه رأي مورد درخواست تجديد نظر و يا فرجام را صادر نموده است.

با توجه به مواد 591 قانون تجارت و مواد 1 قانون ثبت شرکت ها که بیان داشته اشخاص حقوقی و شرکت ها تابعیت کشور محل اقامت خود را دارند شرکت هایی که محل اصلی آن ها ایران می باشد ایرانی هستند. می توان نتیجه گرفت که ماده 22 قانون آیین دادرسی مدنی فقط در مورد شرکت های ایرانی است. و شامل شرکت های خارجی که مرکز اصلی آن ها خارج از ایران است، نمیشود. هر چند که در ایران فعالیت یا شعبه داشته باشند.

بهترین وکیل شرکت

اگر شما خواهان بهره مندی از خدمات بهترین وکیل شرکت هستید لطفا با ما تماس بگیرید. وکیل کسب و کار همواره در خدمت همه هموطنان گرامی و بویژه شما کاربران محترم و متقاضی خدمات حقوقی، می باشد.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button