وکالت در قرارداد

وکالت در قرارداد

وکالت در قرارداد

وکالت در قرارداد یکی از مهم ترین موضوعاتی است که همه افراد و طرفین یک قرارداد باید در مورد آن بدانند.

وکالت در قرارداد لزوماً به آن وجود یک وکیل نیست . با این وجود وکیل در صورت داشتن تجربه بهتر از هر کس دیگری می تواند در امر قرارداد و تنظیم آن اظهار نظر و داوری نموده و یا آن را تنظیم نماید. قبل از هر پیز باید بدانید در قرارداد چه نکاتی را باید در نظر گرفت و نوشتن قرارداد خوب چگونه است . در اینجا برخی اصول مورد توجه قرار می گیرد.

وکالت در قراردادتنظیم قرارداد

تنظیم قراردادها و اشراف به تبعات قانونی و نکات حقوقی ناشی از آن، از بایسته های هرگونه مراوده مالی و کاری است که خود، محل بسیاری از اختلافات واقع می شود.

ارکان قرارداد

قراردادها همواره دارای ارکانی هستند که چارچوب و بدنه اصلی آن را تشکیل می دهند. در واقع یک قرارداد، بدون در نظر گرفتن این ارکان و الزام به رعایت آن ها، جدایی از مباحث حقوقی ناشی از موضوع ققرارداد، خود می تواند محل بروز بسیاری از چالش ها و مشکلات باشد.

این ارکان که استاندارد ساختاری قرارداد را تشکیل می دهند شامل طرفین، موضوع، مبلغ، شروط ضمن عقد و تعهدات طرفین است.

جنبه های مختلف قرارداد

وکالت در قرارداد از جایی شروع می شود که وکیل به جنبه های مختلف قرارداد توجه داشته باشد.

پس از ارکان و رعایت استانداردها، توجه به جنبه های مختلف یک قرارداد، بسیار مهم و ضروری است. برای تنظیم یک قرارداد خوب، باید به جنبه های مختلف آن توجه نمود. این جنبه ها به نوعی متأثر از موضوع قرارداد است که شامل جنبه های مالی، حقوقی و فنی و بازرگانی می شود. اشراف و تسلط بر این جنبه ها برای شخصی که تنظیم قرارداد را بر عهده می گیرد، بسیار ضروری است؛ چراکه این موارد در عین تفاوت با هم، با یکدیگر در ارتباط بوده و برای طرفین بار حقوقی ایجاد می کنند.

وکالت در قرارداد

آشنایی با عقد قرارداد و آنچه قبل از عقد قرارداد باید بدانیم

پیش از تنظیم قرارداد، تهیه لیستی از چالش هایی که ممکن است در مسیر اجرایی شدن قرارداد با آن روبرو شویم، کاری ضروری است. این لیست می بایست شامل چالش ها و راهکارهای پیشنهادی برای هریک از آن ها باشد. در واقع قبل از ورود به مباحث تنظیم قرارداد، با نگاهی به آینده می توانیم چالش هایی که در مسیر اجرایی شدن موضوع قرارداد با آن مواجه می شویم را شناسایی کنیم.

پس از آن، تنظیم راهکارها که به نوعی بیانگر تعهدات طرفین و حتی تبعات مالی و حقوقی ناشی از موضوع قرارداد است، مطرح می گردد. در تنظیم چالش ها و راهکارها، توجه به موضوع، زمان و طرفین قرارداد، بسیار مهم است.

مکتوب نمودن توافقات طرفین، یکی دیگر از اقداماتی است که می بایست قبل از تنظیم قرارداد، انجام شود. با مکتوب شدن تعهدات شفاهی طرفین، از فراموش شدن بسیاری از نکات مهم که ضمن عقد قرارداد، مطرح می شود، جلوگیری خواهیم کرد.

قوانین حاکم بر قراردادها

وکیل با تجربه در هنگام تنظیم قرارداد و مهم تر از آن قبول وکالت در قرارداد، ضمن دقت در قوانین حاکم بر قرارداد، فهرستی از تعهدات طرفین قرارداد آماده می کند.

فهرستی که پس از مکتوب شدن و تهیه آن شاکله قرارداد را تشکیل خواهد داد. به عنوان مثال آثار حقوقی ناشی از قرارداد اجاره با قرارداد فروش متفاوت است. یا در قرارداد استخدام، برای فرد تعهداتی ایجاد می شود که هیچ گاه در قالب شراکت، وجود ندارد.

در شناسایی قوانین حاکم بر قراردادها که به نوعی متأثر از قالب قرارداد است، باید بدانیم که قوانین به دو بخش امری و تکمیلی تقسیم می شوند. قوانین امری، خطوط قرمز حاکمیت هستند و طرفین، ازادی دخل و تصرف در آن را ندارند. اما قوانین تکمیلی به خواست و توافق طرفین، قابلیت دخل و تصرف دارد.

قواعد حقوقی حاکم بر قراردادها، به طور کلی در سه بخش قابلیت استناد و استعال دارند:

در صورت وجود قوانین، متأثر از قوانین آمره (ماده 975 قانون مدنی)،

در صورت فقدان، متأثر از توافقات طرفین (ماده 10 قانون مدنی)

و در صورت سکوت، متأثر از عرف حاکم بر جامعه (مواد 220 و 225 قانون مدنی) خواهند بود.

اما در صورت عدم وجود عرف خاص، به استناد ماده 220 قانون مدنی، قوانین تکمیلی حاکم است. در صورت نبود هیچ یک از منابع فوق، نظر قاضی با استفاده از آراء علما و اصول کلی حقوقی، محل استنباط و فیصله دعوی قرار می گیرد (اصل 167 قانون اساسی).

این موارد، تنها بخشی از پیچیدگی های امور تنظیم قراردادها است که لزوم استفاده از وکیل یا مشاور امور قراردادها را ایجاب می نماید.

وکیل یا مشاور امور قراردادها، با اشراف کامل بر امور حقوقی ناشی از موضوع و طرفیت قرارداد، توانایی پیش بینی موارد اختلاف را خواهد داشت. همچنین با شناسایی نقاط مبهم رابطه کاری و مراوده مالی، راه حل های مناسب حقوقی،ارائه خواهد داد.

نکاتی که می بایست از یک وکیل متخصص در امور قراردادها، پیش از تنظیم قرارداد بخواهید

یک وکیل یا مشاور خوب در امور قراردادها، پیش از اقدام به تنظیم قرارداد، چند اقدام ذیل را در دستور کار خود قرار خواهد داد:

  • با بررسی همه جانبه موضوع، قالب قرارداد را به شما پیشنهاد خواهد داد
  • قبل از تنظیم قرارداد، با برگزاری جلسه ای با حضور طرفین، کلیه مسائل حقوقی و تعهدات آن ها را شناسایی خواهد نمود
  • تمامی تبعات حقوقی و قانونی ناشی از قرارداد را برای طرفین شفاف سازی خواهد کرد
  • تعهدات و ضمانت های لازم برای اجرایی شدن موضوع قرارداد را و با لحاظ مباحث فنی و مالی شناسایی و گوشزد می کند
  • در صورت وجود مستندات در قرارداد، اصالت آن را مورد بررسی قرار داده و استناد به آن را در قرارداد مد نظر قرار خواهد داد.

نکاتی که می بایست از یک وکیل متخصص در امور قراردادها، هنگام تنظیم قرارداد بخواهید

در هنگام تنظیم قرارداد و وکالت در قرارداد، یک وکیل یا مشاور خوب به موارد ذیل توجه دارد:

  • از متنی شفاف و صحیح، بدون کوچکترین ابهام یا ایهام در موضوع و تعهدات، استفاده خواهد کرد
  • با توجه به موضوع قرارداد، موارد خارج از کنترل طرفین از جمله نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم و جداول زمان بندی، گواهی ها و … را مد نظر خواهد داشت
  • اختلافات ناشی از قرارداد را مد نظر داشته و داور یا مراجع ذی صلاح را به درستی انتخاب و پیشنهاد خواهد داد
  • با اشراف کامل بر جنبه های مالی، بازرگانی، فنی و حقوقی قرارداد، در صورت نیاز ضمانت های اجرایی لازم را به عنوان پیوست قرارداد، لحاظ خواهد نمود
  • بعد از تنظیم قرارداد، بر اجرای قرارداد نظارت داشته و مدارک و مستندات مورد نیاز برای هریک از مراحل اجرایی را درخواست و تنظیم خواهد نمود.

وکیل قرارداد نیاز همیشگی استارتاپ ها و صاحبان کسب و کارها

در هر محیط کسب وکار توجه به اصول قرارداد نویسی اصل مسلم و انکار ناپذیر است. انجام این کار در اکثر شرکت ها و موسسات خدماتی و تجاری و تولیدی عمدتاً از سوی کارشناسان خبره و یا وکلا صورت می پذیرد. بخشی از دپارتمان وکیل کسب و کار به موضوع قراردادها اختصاص دارد. در این مورد به صاحبان فعالیت های کوچک و بزرگ خدماتی و تولیدی یادآور می شود گروه حقوقی تخصصی کسب و کار آماده است در زمینه های مختلف کاری نسبت به تهیه و تنظیم قراردادهای کسب و کار بر اساس نیازها ، تعهدات و خواسته های شما کارفرمایان محترم اقدام نماید.

برای آنکه با وظایف وکیل قرارداد آشنا شوید می توانید به بخش خدمات مشاوره مراجعه نمایید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button