قرارداد شفاهی کار و پذیرش آن در مراجع قانونی

قرارداد شفاهی کار

قرارداد شفاهی کار چیست؟

قرارداد به معنای توافق اراده هاست. توافق اراده ممکن است کتبی و یا شفاهی باشد. بنابراین ممکن است قرارداد کار بصورت کتبی یا شفاهی باشد.

ممکن است شما به عنوان فردی که در محلی مشغول کار بوده اید بدلیل نداشتن قرارداد کار از سوی کارفرما بدلایل ناموجه اخراج و حق و حقوق تان را دریافت نکرده باشید. نگران نباشید شما می توانید به حقوق خود برسید. برای این کار میتوانید با ما تماس بگیرید تا وکیل متخصص دعاوی کار بتواند حقوق مسلم شما را اعاده نماید.

اگر در مورد قرارداد شفاهی کار هیچ اطلاعاتی ندارید بهتر است در این باره کمی بیشتر بدانید. پس این مقاله بسیار کوتاه را مطالعه نمایید. در صورت لزوم با شماره تلفن که در انتهای مقاله آمده با ما تماس بگیرید.

قرارداد شفاهی کار چه اثری دارد؟

همانگونه که قرارداد کتبی کار دارای اثر است و رابطه کارگر و کارفرما را تنظیم می کند، قرارداد شفاهی نیز آثار خود را دارد. از اینرو رابطه کارگر و کارفرما را از نظر مدت قرارداد، نوع قراردادکار، دستمزد، ساعات کاری، شرایط انجام کار و… تنظیم می کند. بنابراین از نظر آثار تفاوتی میان قرارداد کار کتبی و شفاهی وجود ندارد.

آثار قرارداد کار

 

چرا باید قرارداد کار کتبی باشد؟

از نظر حقوقی تفاوتی میان قرارداد کتبی و شفاهی وجود ندارد. اما از نظر اثباتی قرارداد کتبی ارجحیت دارد. به این صورت که در موارد اختلاف بین کارگر و کارفرما چنانچه کارگر به اداره کار مراجعه کند، با در دست داشتن قرارداد کتبی سریع تر و راحت تر به حقوق خود دست می یابد.

چنانچه قرارداد کار شفاهی باشد، مستلزم این است که:

– کارگر نخست باید به وسیله ادله اثبات مانند شهادت شهود ، مدارک واریز وجه به حساب از سوی کارفرما و… وجود رابطه کاری میان خود و کارفرما را اثبات کند.

-سپس باید، مدارک و دلایل مورد نظر را دال بر وجود قرارداد شفاهی میان خود و کارفرما معرفی و اثبات نماید.

– در نهایت وی باید مراجع ذیصلاح را متقاعد سازد کارفرما قرارداد را نقض کرده است.

بنابراین در مرحله اثباتی قرارداد شفاهی ، کارگر را با مشکلاتی مواجه می کند.

در چه مواردی قرارداد کار باید کتبی باشد؟

به موجب تبصره 3 ماده 7 قانون کار، برای حمایت از حقوق کارگر، چنانچه قرارداد کار برای بیش از 30 روز باشد، ضروری است که کتبی باشد.

بر اساس قرارداد غیر مکتوب ، کارفرما چه مسئولیتی دارد؟

همانگونه که در قرارداد کتبی کار، کارفرما دارای مسئولیت است و باید تمام مسئولیت ها و مقررات حقوق کار و قرارداد کار را رعایت کند، در قرارداد شفاهی نیز کارفرما دارای مسئولیت است و باید تمام قواعد و مقررات حقوق کار و شرایط قرارداد شفاهی کار را رعایت کند.

عدم وجود قرارداد مکتوب به معنای نداشتن قرارداد کار نیست

قرارداد شفاهی به منزله نداشتن قرارداد نیست و تمام آثار قرارداد کار را دارد. بنابراین نمی توان با قرارداد شفاهی از زیر بار مسئولیت قرارداد کار، فرار کرد.

نکته مهمی که کارفرمایان باید بدانند

نکات مهم برای کارفرمایان در مورد قرارداد
نکات مهم برای کارفرمایان در مورد قرارداد

لازم است کلیه کارفرمایان محترم بدانند اگر بین آنها و کارکنان زیردست آنان قرارداد مکتوب وجود ندارد این نمیتواند رافع مسئولیت آنان در قبال کارکنان باشد. از این رو اگر کارکنان این دسته از کارفرمایان بدلیل عدم دریافت حقوق قانونی به مراجع ذیصلاح مراجعه و طرح دعوا نمایند هر گونه ارائه مدارک از جمله اسناد پرداخت وجه به حساب کارمند ، اسناد حضور در محل کار ، اسناد مالی دریافت و پرداخت مربوط به محیط کار ، شهادت همکاران و …. میتواند از سوی مراجع مورد نظر دلیل بر وجود رابطه کار کارفرمایی و کارگری محسوب گردد.

لذا شما مجبور به پرداخت حقوق کارکنان خود شده و ممکن است اعتبار خود را نزد دیگر کارکنان ضایع سازید . بنابراین در این موارد پیشهاد میکنیم پیش از آنکه نسبت به جذب نیرو برای مجموعه خود اقدام نمایید بهتر است مشاوره با بهترین وکیل اداره کار را فراموش نکنید. در این موارد با ما تماس بگیرید. شماره تماس ما 44096954 – 021 میباشد.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button