وکیل دعاوی ثبت شرکت­ها

وکیل ثبت شرکتها

وکیل دعاوی ثبت شرکتها ، وظایف وکیل در ثبت شرکت، دعاوی مربوط به ثبت شرکت

وکیل دعاوی ثبت شرکتها یکی از تخصصی ترین وظایف را در میان سایر وکلا بر عهده دارد. بنابراین اقدامات این وکیل به صورت انحصاری انجام می پذیرد. علامت تجاری یا برند و حقوق ناشی از آن یکی از موضوعات مهم در تجارت است که دارای آثار حقوقی انحصاری است. در اینجا قصد داریم به دلیل اهمیت این موضوع ابتدا به اجمال توضیحاتی در مورد شرکت و مرجع ثبت آن ارائه نماییم. و در ادامه ، با وظایف وکیل دعاوی ثبت شرکتها آشنا شویم.

مطلب مفید | وکیل متخصص دعاوی شرکتها

تعریف شرکت:

شرکت عبارت است از مجموع دو یا چند فرد حقیقی یا حقوقی که در راستای رسیدن به اهداف مشترک تجاری یا غیر تجاری، تحت عنوان و نام اختصاصی ، به ثبت رسیده است. شرکت ممکن است تجاری یا غیر تجاری (مدنی) باشد.

 شرکت
شرکت

ثبت شرکت:

به موجب ماده ۱۹۵ قانون تجارت: ثبت کلیه شرکت­های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت­ها است.

مرجع ثبت شرکت

برای ثبت شرکت می توان به دفاتر ثبت شرکت مراجعه کرد. این دفاتر به صورت فرآیندی و مرحله ­ای ، از طریق سامانه https://irsherkat.ssaa.ir/ اقدام به ثبت شرکت متقاضیان می­کنند. پس از پایان اقدامات در دفاتر ثبت شرکت، متقاضی باید در نهایت برای تکمیل پرونده به دفتر اسناد و املاک مراجعه کند.

وکیل ثبت شرکت:

وکیل در ثبت شرکتها
وکیل در ثبت شرکتها

هر فرد متقاضی ثبت شرکت برای انجام کار خود، باید به دفعات متعدد به سامانه ثبت شرکت و اداره ثبت شرکت ها مراجعه نماید. برای ثبت هر قسم از شرکت نیز مدارک متفاوتی لازم است . و هزینه­ های مختلفی را باید پرداخت نمود.

این موارد موجب می­شود افرادی که آشنایی کافی از روند قانونی ثبت ندارند با مشکل مواجه شوند. یا افرادی که به جهت مشغله زیاد، زمان کافی برای انجام این امور ندارند، دچار دردسر شوند. یا انجام روند ثبت شرکت برای آنها دشوار باشد. لذا برای این موارد بهتر است از یک وکیل خبره و متخصص برای ثبت شرکت استفاده کنند.

مطلب مرتبط | وکیل علامت تجاری در تهران 

وظایف وکیل در ثبت شرکت:

  • برای انجام فرآیند ثبت شرکت به متقاضی، مشاوره جامع ارائه می­دهد.
  • با داشتن وکالت از موکل به دفاتر ثبت شرکت مراجعه نموده و تمامی مراحل ثبت شرکت را انجام می­دهد.

دعاوی مربوط به ثبت شرکت:

ممکن است در جریان ثبت شرکت، دعاوی متعددی در رابطه با فرآیند ثبت به شرح زیر طرح شود :

  • دعوای عدم رعایت مراحل قانونی ثبت شرکت از جمله عدم پرداخت هزینه ­های لازم برای ثبت
  • دعوای جعلی بودن مدارک ارائه شده برای ثبت شرکت
  • دعوای شرکت دیگر مبنی بر تشابه عنوان شرکت با عنوان شرکت رقیب
  • دعوای شرکت دیگر مبنی بر تشابه برند یا لوگو یا علامت شرکت با برند یا لوگو و علامت شرکت دیگر
  • دعوای یکی از افرادی که نام آنها به عنوان شریک ثبت شده مبنی بر اینکه مدارک ارائه شده به مرجع ثبت شرکت­ها جعلی بوده است.

مطلب مفید | دعوای ابطال علامت تجاری

وظایف وکیل دعاوی ثبت شرکتها:

وظایف وکیل دعاوی ثبت شرکتها
وظایف وکیل دعاوی ثبت شرکتها

داشتن وکیل خبره در رابطه با شرکت و ثبت برند موجب می­شود، احتمال پیروزی در دعاوی مطروحه چند برابر شود. وکیل دعاوی ثبت شرکتها با تسلط بر قوانین و مقررات حقوق ثبت و فرآیند ثبت و داشتن تخصص در حقوق مالکیت معنوی با مهارت تمام از دعاوی عیله شرکت دفاع خواهد نمود. یا دعاوی اقامه شده از سوی شرکت به عنوان خواهان را به پیروزی قطعی می­رساند. لذا داشتن وکیل خبره امتیاز بزرگی تلقی می­شود.

اشاره به برخی مواد قانونی مرتبط با حقوق شرکت و ثبت آن

ماده 195 قانون تجارت:

ثبت کلیه شرکتهای مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکتها است.

‌ماده 578 قانون تجارت:

اسم تجارتی ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل نمی‌تواند اسم
تجارتی خود قرار دهد. ولو اینکه اسم تجارتی ثبت شده با ‌اسم خانوادگی او یکی باشد.

ماده 40 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری :

حقوق ناشی از ثبت علامت‌، مدت اعتبار و تمدید آن به شرح زیر است‌:

الف – استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد، توسط هر شخص غیراز مالک علامت‌، مشروط به موافقت مالک آن می‌باشد.

ب – مالک علامت ثبت شده می‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتاً منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده است. و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه‌، موجب گمراهی عموم می‌گردد.

ج – حقوق ناشی از ثبت علامت‌، اقدامات مربوط به کالاها و خدماتی را که توسط مالک علامت یا با موافقت او به کشور وارد و در بازار ایران عرضه می‌گردد، شامل نمی‌شود.

د – مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.

ماده 41 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری:

هر ذی‌نفع می‌تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نماید. در این ‌صورت باید ثابت کند مفاد بند (الف‌) ماده (30) و ماده (32) این قانون رعایت
نشده است‌. ابطال ثبت یک علامت از تاریخ ثبت آن مؤثر است و آگهی مربوط به آن نیز در اولین
فرصت ممکن منتشر می‌شود. هر ذی‌نفع که ثابت کند مالک علامت ثبت شده شخصاً یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده است‌، آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذی‌نفع استفاده نکرده است‌، می‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند. درصورتی که ثابت شود قوه قهریه مانع استفاده از علامت شده است‌، ثبت علامت لغو نمی‌شود.

ماده 42 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری:

با رعایت این ماده و ماده (43)، مواد (31) تا (41) این قانون درمورد علائم جمعی نیز قابل اعمال است‌. در اظهارنامه ثبت علامت جمعی‌، ضمن اشاره به جمعی بودن علامت‌، نسخه‌ای از ضوابط و شرایط استفاده از آن نیز ضمیمه می‌شود. مالک علامت جمعی ثبت شده‌، باید
اداره مالکیت صنعتی را از هرگونه تغییر در ضوابط و شرایط مذکور در صدر این ماده مطلع کند.

ماده 43 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری:

علاوه بر موجبات ابطال مذکور در ماده (41)، هرگاه خواهان ثابت کند که مالک علامت ثبت شده از آن به تنهایی و یا برخلاف ضوابط مندرج در ذیل ماده(42)
از آن استفاده کرده و یا اجازه استفاده از آن را صادر می‌کند یا به نحوی از علامت جمعی استفاده کند یا اجازه استفاده از آن را بدهد که موجب فریب‌ مراکز تجاری یا عمومی نسبت به مبدأ و یا هر خصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعی را باطل می‌کند.

ماده 44 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری: 

قرارداد اجازه بهره‌برداری از ثبت یا اظهارنامه ثبت علامت باید به طور مؤثر کنترل اجازه دهنده ‌بر کیفیت و مرغوبیت کالا و ارائه خدمات توسط استفاده‌کننده را در برداشته باشد. در غیر این صورت یا در صورتی که کنترل به طور مؤثر انجام نگیرد، قرارداد اجازه بهره‌برداری فاقد اعتبار خواهد بود.

ماده 45 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری:

ثبت علامت جمعی یا اظهارنامه آن نمی‌تواند موضوع قرارداد اجازه بهره‌برداری باشد.

ماده 46 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری:

اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه استفاده از آن برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و یا موجبات فریب مراکز تجاری یا عمومی را نسبت به ماهیت مؤسسه‌ای فراهم کند که اسم یا عنوان معرف آن است‌، نمی‌تواند به عنوان یک نام تجارتی به کار رود.

‎‎‎ماده 47 قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری: 

با رعایت قوانین و مقررات ثبت اجباری نامهای تجارتی‌، این قبیل نامها حتی بدون ثبت‌، در برابر عمل خلاف قانون اشخاص ثالث حمایت می‌شوند.
‎‎‎هرگونه استفاده از نام تجارتی توسط اشخاص ثالث‌، به صورت نام تجارتی یا علامت یا علامت جمعی‌، یا هرگونه استفاده از آنها که عرفاً باعث فریب عموم شود، غیرقانونی تلقی می‌شود.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button