دعوای ابطال نام تجاری

دعوای ابطال نام تجاری

دعوای ابطال نام تجاری ، وکیل دعاوی ابطال نام تجاری، نمونه رأی ابطال نام تجاری، مستندات قانونی

نام تجاری عنوانی است که هر شخص حقیقی یا حقوقی را در عرصه تجارت، مشخص و متمایز می کند. نام تجاری براساس قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری از جمله حقوق معنوی اشخاص میباشد. استفاده از جنبه معنوی آن مختص به صاحب نام تجاری است. مدت اعتبار نام تجاری 5 سال از تاریخ ثبت است و قابل تمدید می باشد.

حال اگر شخص دیگری بدون اجازه دارنده نام تجاری از نام تجاری وی استفاده کند، چه باید کرد؟

آشنایی بیشتر با دعوای ابطال نام تجاری 

دعوی ابطال نام تجاری
دعوی ابطال نام تجاری

دعوای ابطال نام تجاری از دو جنبه قابل بررسی است:

الف) دارنده نام تجاری ، دعوای ابطال را طرح کند

فرض کنید شخصی نام تجاری خود را ثبت کند. اما شخص دیگری بدون اجازه از صاحب نام تجاری، آن نام یا مشابه آن که موجب اشتباه قابل قبول می شود را به عنوان نام تجاری خود مجددا ثبت کند. در اینجا حقوق معنوی دارنده نخست نام تجاری مختل می شود. از این رو دارنده نام تجاری، در راستای احقاق حقوق معنوی خود، میتواند اقدام به طرح دعوای ابطال نام تجاری علیه شخص متجاوز کند.

در هنگام طرح دعاوی مورد نظر، برخی افراد بدلیل دردسرهای ناشی از رفت و آمدهای مکرر به مراجع قضایی و قانونی ، ترجیح میدهند وکیل دعوای علامت تجاری نسبت به طرح دعوا و یا دفاع از حقوق آنان در دعاوی مورد نظر اقدام نماید.

مطلب مفید | وکیل دعاوی ثبت برند و علامت تجاری

ب) شخص ثالث ، علیه دارنده نام تجاری، دعوای ابطال را طرح کند

دعوای شخص ثالث علیه دارنده نام تجاری
دعوای شخص ثالث علیه دارنده نام تجاری

قانون ثبت اختراعات، طرح ها و علائم تجاری مواردی را احصاء کرده است که براساس آن اشخاص ثالث می توانند علیه دارنده نام تجاری دعوای ابطال نام تجاری طرح کنند. این موارد عبارتند از:

  • اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه استفاده از آن برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد .
  • موجبات فریب مراکز تجاری یا عمومی را نسبت به ماهیت مؤسسه‌ای فراهم کند که اسم یا عنوان معرف آن است‌.

مطلب مفید | وکیل دعاوی تجاری

مرجع صالح به رسیدگی به ابطال نام تجاری

قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری،برای رسیدگی به ابطال نام تجاری و سایر دعاوی مربوط به قانون مذکور،شعبه خاصی را در دادگاه عمومی تهران تعیین کرده است. در حال حاضر دعاوی مزبور در مجتمع قضایی شهید بهشتی در تهران و شعبه سه این مجتمع مورد رسیدگی قرار می گیرند. سایر مراحل دادرسی از جمله تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی مطابق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی است.

وکیل دعاوی ابطال نام تجاری:

دعوای ابطال نام تجاری از جمله دعاوی پیچیده محسوب می شود که نیازمند تخصص در حوزه حقوق مالکیت معنوی و آشنایی با برند و نام تجاری می باشد. از این رو لازم است وکیل مجرب که آشنایی کافی با حوزه اقتصاد دارد و بر مالکیت معنوی مسلط است، به عنوان وکیل پرونده انتخاب شود.

نمونه رأی ابطال نام شرکت خوانده به لحاظ مشابهت آن با نام تجاری خواهان

 رأی دادگاه

درخصوص دعوی آقایان …. و …. به وکالت از ………………….. به طرفیت اداره کل ثبت شرکت های تهران و شرکت ….  مبنی بر ابطال نام تجاری خوانده ردیف دوم به علت نشانه با نام شرکت موکل دادگاه با توجه به مفاد دادخواست تقدیمی و مستندات ابرازی و نیز گزارش ثبتی خوانده ردیف اول نظر به اینکه خواهان تحت عنوان ……………. طی شماره …….… در سال …………….در زمینه تولید ……………….. به ثبت رسیده و متعاقباً خوانده با استفاده از کلمه …………… که وجه اصلی اسم تجاری است مبادرت به ثبت شرکت نموده که به لحاظ اشتراک و مشابهت زمینه فعالیت و خدمات وقوع اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان کالا و خدمات متصور است و از طرفی اقدام خوانده معارض حقوق مقدم و مکتسبه خواهان است.

و ایراد و دفاعی نسبت به دعوی مطروحه به عمل نیاورده است. بنابراین دعوی خواهان وارد و ثابت تشخیص، مستنداً به مواد ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری و وحدت ملاک بندهای الف و  ز ماده ۳۲ و ۴۱ از همان قانون و نیز ماده ۵۸۷ قانون تجارت حکم به ابطال نام شرکت خوانده دوم به لحاظ مشابهت آن با نام تجاری خواهان صادر و اعلام می گردد رأی صادره نسبت به خوانده دوم غیابی و ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و نسبت به خوانده اول حضوری و ظرف مهلت بیست روز قابل تجدید نظر در محاکم تجدیدنظر تهران می باشد.

رئیس شعبه سوم دادگاه عمومی (حقوقی) تهران.

مستندات قانونی

ماده 578 قانون تجارت :

اسم تجاری ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل نمی تواند اسم تجاری خود قرار دهد ولو این که اسم تجاری ثبت شده با اسم خانوادگی او یکی باشد.

ماده 30 قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری :

علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:….ج-نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده ی شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

ماده 47 قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری :

با رعایت قوانین و مقررات ثبت اجباری نام های تجارتی‌ ، این قبیل نامها حتی بدون ثبت‌ ، در برابر عمل خلاف قانون اشخاص ثالث حمایت می‌شوند. هرگونه استفاده از نام تجارتی توسط اشخاص ثالث‌، به صورت نام تجارتی یا علامت یاعلامت جمعی‌، یا هرگونه استفاده از آنها که عرفاً باعث فریب عموم شود، غیرقانونی تلقی می‌شود.

ماده49 قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری :

هرگونه تغییر در مالکیت نام تجاری باید همراه با انتقال مؤسسه یا بخشی از آن که با نام مزبور شناخته می‌شود، صورت پذیرد.

ماده 59 قانون ثبت اختراعات،طرح های صنعتی و علائم تجاری :

رسیدگی به اختلافات ناشی از اجراء این قانون و آئین‌نامه اجرائی آن در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاههای عمومی تهران می‌باشد که حداکثر تا شش ماه بعد از تاریخ تصویب این قانون توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می‌گردد. تصمیمات اداره مالکیت صنعتی توسط اشخاص ذی‌نفع قابل اعتراض است و دادخواست مربوط باید ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ تصمیم به ذی‌نفع و یا اطلاع او از آن‌، به دادگاه صالح تقدیم گردد. تجدیدنظرخواهی از آراء و نحوه رسیدگی‌، تابع مقررات آئین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی است‌.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button