وکیل دعاوی ثبت برند و علامت تجاری

وکیل دعاوی ثبت برند

وکیل دعاوی ثبت برند و علامت تجاری – یکی از دعاوی مطرح در حوزه تجارت، دعاوی مربوط به برند یا علامت تجاری است. برند در حقیقت یک آرم ، شکل ، تصویر ، حروف یا نوشته است. اما با این توضیح که نشاندهنده نام تجاری یک محصول و یا یک خدمت متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی است.

مردم در مورد بسیاری از شرکت ها و مؤسسات بزرگ، بیشتر از آنکه با نام آنها آشنا باشند، نام برند آنها را می شناسند. از این رو برند و علامت تجاری در فعالیت های اقتصادی از اهمیت و جایگاه فوق العاده ای برخوردار است.

ثبت برند و اهمیت آن

اهمیت ثبت برند
اهمیت ثبت برند

پر واضح است وقتی علامت تجاری تا این اندازه اهمیت می یابد که عامل شناخت و توجه مردم به یک شرکت و مؤسسه می گردد پس باید این علامت و برند را ثبت نمود.  تا از این طریق آن علامت را انحصاری نمود و از سوء استفاده آن جلوگیری کرد. زیرا رقبا همواره مترصدند از علائم معروف به نفع محصولات خود استفاده نمایند. در حال حاضر نیز محصولاتی را می توان دید که با تقلید از نام های معروف و مشابه توانسته اند پس از اخذ مجوز ، به فعالیت بپردازند.

انواع دعاوی ثبت برند

دعاوی ثبت برند هم از منظر حقوقی قابل پیگیری است و هم در پاره ای موارد از جنبه کیفری . در مورد اخیر حتی ممکن است عاملین آن با مجازات کیفری نیز مواجه شوند. پس معلوم می شود دعاوی ثبت برند از اهمیت زیادی برخوردارند.

وکیل دعاوی ثبت برند

در بسیاری از موارد ، طرح دعوای ثبت برند به راحتی امکان پذیر نیست. زیرا رقبا با در اختیار گرفتن وکلای قدرتمند ممکن است بتوانند از حقوق علامت تجاری خود به خوبی دفاع نموده و پرونده را به نفع خود خاتمه دهند. بنابراین توصیه می شود در این دعاوی، حتماً با وکیل دعاوی تجاری متخصص و با تجربه مشورت نموده و پرونده  حقوقی خود را به وی بسپارید.

انواع دعاوی ثبت برند و نقش وکیل در آن

نقش وکیل در دعاوی برند
نقش وکیل در دعاوی برند

وکیل دعاوی ثبت برند می داند که با برخی موضوعات نظیر : اعتراض به علامت تجاری ، ابطال علامت ، مطالبه خسارت ، توقیف و حتی مجازات متخلف مواجه است. اما دعوای پیش رو را باید از کدام مسیر پیش برد؟ و چگونه دعوا را مطرح نمود؟ اینها اموری است که سبب تمایز و موفقیت در پیگیری پرونده توسط وکیل متخصص می شود. از این رو جمع آوری دلایل کافی و اسناد قابل اتکا نظیر سابقه برند، معروفیت شرکت ، میزان فروش و یا سهام شرکت و ….که بتوان با تکیه بر آنها از حقوق موکل دفاع نموده و پرونده را بدرستی مدیریت نمود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اینها ویژگی هایی است که وکیل دعاوی ثبت برند در گروه ما از آن برخوردار است. زیرا وی سابقه دهها سال کار حرفه ای بویژه در دنیای تجارت الکترونیک و فضای مجازی دارد. در اهمیت این موضوع همین بس که در حال حاضر تخلفات زیادی در فضای مجازی ( وب سایت ها، صفحات اینستاگرامی یا تلگرامی و …) صورت می پذیرد. بنابراین در اختیار داشتن وکیلی که با این فضا و قوانین مرتبط با آن آشنا باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

قانون در مورد دعاوی ثبت برند چه می گوید؟

قانون و دعاوی برند
قانون و دعاوی برند

به استناد ماده ۶۱ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری «هر شخصی که با علم و عمد مرتکب عملی شود که ….. نقض حقوق به شمار آید  یا ……. عمل غیرقانونی تلقی شود، مجرم شناخته ….. می شود.

در این قانون برای متخلف از قانون، مجازات های زیر را در نظر گرفته شده است:

  • جریمه نقدی تا مبلغ 5 میلیون تومان
  • جبران خسارت
  • حبس تغزیری تا شش ماه

بنابراین باید در اینجا متوجه حساسیت موضوع باشید. زیرا اقدامات نسنجیده ممکن است فرد متخلف را با مجازات حبس مواجه سازد. و یک عمر اعتبار و آبروی را بر باد دهد.

گام به گام با وکیل دعاوی ثبت برند

استعلام ثبت برند یا علامت تجاری

هر شخص حقیقی یا حقوقی برای ثبت علامت تجاری خود ابتدا باید بررسی نماید که آیا پیش از این، مشابه آن علامت به ثبت رسیده است یا خیر؟ وی باید مسیر استعلام علامت تجاری را از طریق سایت مربوطه طی نماید. تا معلوم شود اولین فردی است که علامت خود را ثبت می کند.

مراجع رسیدگی به دعوای ثبت برند

همانطور که بیان شد در قانون هم جزای نقدی و هم مجازات حبس برای متخلف از قانون ثبت علامت تجاری مقرر شده است. بنابراین می توان دریافت وکیل دعاوی ثبت برند می تواند در مواردی دعوای حقوقی را علیه متخلف مطرح نماید. و گاه این دعوا را از طریق مراجعه به مراجع کیفری مورد پیگیری قرار دهد.

دعاوی ثبت برند را در چه مواقعی می توان مطرح نمود؟

هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی بعد از آنکه تصمیم گرفت برند و علامت تجاری خود را ثبت نماید، ابتدا باید اظهارنامه ثبت را تکمیل کند. سپس آن را از طریق سایت اداره مالکیت صنعتی برای اداره مورد نظر ارسال نماید. و منتظر نتیجه بررسی های کارشناسی اولیه بماند. این بررسی ممکن است حدود سه ماه طول بکشد.

اعتراض در هنگام انتشار آگهی ثبت برند

با تایید علامت ، در گام بعدی نوبت انتشار آگهی در روزنامه می رسد. در این مرحله ممکن است علامت معترضانی داشته باشد. فرد معترض می تواند ظرف سی روز از تاریخ انتشار آگهی ، مراتب اعتراض خود را بیان نماید.

شیوه اعتراض به ثبت برند و مراحل آن

معترض، یا وکیل دعاوی ثبت برند، می توانند در مرحله انتشار آگهی اعتراض خود را در دو نسخه تهیه و تنظیم نمایند. در این اعتراض، با استناد به قانون ثبت اختراع و طرح های صنعتی، دلایل و مدارک مورد نیاز تقدیم اداره مورد نظر خواهد شد. ضمن اینکه هزینه رسیدگی نیز پرداخت می شود.

شیوه رسیدگی به دعوا

در صورتی که مدارک ارسالی کامل باشد، مرجع ثبت، آنها را بررسی و اعتراض را تایید یا رد می نماید.

در صورت ناقص بودن مدارک، مراتب به معترض اعلام می شود. و مهلت سی روزه برای رفع نقص اعلام می گردد. در صورت بی توجهی معترض و عدم اقدام برای رفع نقص ، موضوع از دستور کار رسیدگی خارج و علامت مورد نظر ثبت می شود.

شیوه اعتراض به علامت تجاری 

در مواردی ممکن است با ثبت علامت تجاری موافقت شود . اما پس از انتشار آگهی ثبت علامت تجاری مزبور،  فردی ادعا کند علامت متعلق به اوست. وی برای اعتراض به ثبت علامت تجاری باید اقدامات زیر را انجام دهد:

  • تنظیم اعتراض نامه در دو نسخه و طرح خواسته خویش در آن.
  • ذکر دلایل و مدارک استنادی
  • پرداخت هزینه رسیدگی به اعتراض.
  • تحویل اعتراض نامه و ضمائم آن به اداره مالکیت صنعتی.
  • درخواست ثبت علامت تجاری خود به مرجع مذکور.
  • رسیدگی به موضوع از طریق دادگاه و صدور حکم.

گاهی نیز با ثبت علامت موافقت می شود. اما افراد دیگری به ثبت علامت مورد نظر معترض هستند. این افراد مجاز خواهند بود به طرح شکایت بپردازند. آنان باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ نشر اگهی مربوط به تقاضای ثبت، اعتراض خود را به اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایند. اداره مالکیت صنعتی نیز ، این اعتراض را به متقاضی ثبت ابلاغ می نماید.

مراجع حقوقی رسیدگی به دعاوی ثبت برند و علامت تجاری

باید تا اینجا متوجه شده باشید دعاوی ثبت برند و علامت تجاری در چه مراجعی مورد رسیدگی قرار می گیرد. مراجع مذکور به ترتیب عبارتند از :

اداره مالکیت صنعتی

وقتی اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه ثبت علامت را از طرف متقاضی دریافت می کند، یا آن را قبول و یا رد می نماید. بنابراین اداره مورد نظر اولین مرجع برای رسیدگی به موضوع است . در مواردی با درخواست متقاضی موافقت نمی شود. لذا مهلتی یک ماهه جهت پیگیری و مراجعه وی به اداره مالکیت صنعتی داده می شود. در این مدت فرد مورد نظر باید نسبت به رفع دلیل رد اقدام نماید.

با این وجود اگر اداره مالکیت صنعتی تقاضا را رد کرده باشد متقاضی می تواند ظرف 10روز به دادگاه عمومی تهران مراجعه و دادخواست اعتراض خود را ارائه نماید.

دادگاه عمومی تهران

تنها مرجع تخصصی در مورد دعاوی ثبت برند و علامت تجاری، شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران است.

هر شخص اعم از حقوقی یا حقیقی که در مورد تصمیمات اداره مالکیت صنعتی معترض باشد می تواند در مهلت 60 روزه به دادگاه عمومی حقوقی مراجعه نماید.

با توجه به اینکه دادگاه عمومی حقوقی تهران، تنها مرجع صالح به رسیدگی به دعاوی ثبت برند و علامت تجاری است، لذا متقاضیان در سراسر کشور باید دعاوی خود را از طریق دادگاه عمومی حقوقی تهران پیگیری نمایند.

دادگاه عمومی حقوقی تهران بعد از رسیدگی به موضوع ، نسبت به صدور حکم ابطال ثبت علامت یا رد اعتراض اقدام خواهد نمود. در صورت اعتراص به رای دادگاه، پرونده برای رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع می شود.

دادگاه کیفری 2 تهران

در جرایم کیفری دعاوی ثبت برند و علامت، تنها مرجع رسیدگی ، دادگاه کیفری 2 تهران است. حتی اگر موضوع مربوط به شهرهای دیگر باشد. بنابراین، در مواردی که پرونده ابتدا در شهرهای دیگر تشکیل شده باشد، بعد از جمع آوری دلایل و مدارک و اسناد، پرونده برای رسیدگی و صدور حکم نهایی باید به دادگاه کیفری 2 تهران فرستاده شود. در صورت اعتراض به رای دادگاه ، پرونده در شعبات مختلف تجدیدنظر تهران رسیدگی و منجر به صدور رای قطعی می شود.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button