دعاوی دامنه و علائم تجاری

دعوای نام دامنه و علائم تجاری

مالکیت نام دامنه و علامت تجاری و قلمرو دعوا

دعاوی دامنه و علائم تجاری – یکی از موضوعات مطرح در حوزه کسب و کارها، دعوای مربوط به علائم تجاری و دامنه اینترنی است. با توجه به اهمیتی که موضوع مالکیت نام دامنه در اینترنت دارد و از طرفی اهمیت علائم تجاری به عنوان برند و نشان یک شرکت و موسسه، گاه این دعوا جنبه فرامرزی پیدا می کند و خارج از مرزهای کشور باید بدنبال طرح دعوا بود. این امر گواهی بر اهمیت موضوع از ابعاد بین المللی است.

نظر به اینکه این موضوع بعضاً مورد پرسش کاربران قرار می گیرد. لذا برای روشن شدن اذهان کاربران عزیز، در ادامه نکاتی در این مورد بیان می گردد

قواعد عام و خاص

قواعد عمومی قواعدی هستند که بر تمامی عقود و قراردادها و مبادلات حاکم است. اما قواعد خاص قواعد انحصاری محسوب می گردند. به عنوان مثال در دعاوی مربوط به مبادلات در بستر فضای مجازی، قواعد خاص باید ملحوظ نظر قرار گیرد. بویژه زمانی که بحث تعارض میان این دو نوع قوانین مطرح می شود، همواره ملاک عمل، قواعد خاص است.

در مورد قواعد خاص حاکم بر مبادلات تجاری در بستر وب، مهم ترین قوانین عبارتند از:

امکان طرح دعوا در داخل و خارج از کشور

دعوای دامنه در خارج از کشور
دعوای دامنه در خارج از کشور

دعاوی دامنه و علائم تجاری صرفاً به داخل مرزهای یک کشور محدود نمی شود. در این خصوص مراجع اداری بین المللی نیز این امکان را فراهم آورده اند که تحت شرایطی بتوان دعاوی مورد نظر را در خارج از کشور اقامه نمود. البته این موضوع پیش شرط هایی نیز دارد.

براساس اصل حل و فصل اختلافات اینترنتی، پیش شرط ثبت هر دامنه اینترنتی پذیرش شرایط دقیق دامنه است. یکی از این شرایط، پذیرش صلاحیت اجباری مرجع اداری رسیدگی به حل و فصل اختلافات است.

مدیریت جهانی نام دامنه ها در اختیار سازمان آیکان(ICCAN) است. در داخل کشور نیز ایرنیک(IRNIC) بر این موضوع نظارت و مدیریت دارد.

باید دانست در مورد دعاوی نام دامنه، اگر پسوند نام دامنه، IR باشد ایرنیک مرجع داخلی برای رسیدگی به دعوا است. اما در مورد سایر پسوندها از جمله COM مرجع رسیدگی همان آیکان است . نظرات مرجع بین المللی یا همان آیکان اگر مربوط به دعوایی باشد که طرف دعوا، ایرانی و داخل کشور باشد از طریق آیکان به ایرنیک ابلاغ و ایرنیک نیز باید ظرف 10 روز آن را به مورد اجرا بگذارد.

از این منظر می توان گفت اشخاصی که دامنه با پسوندهایی به جز IR دارند می توانند در خارج از کشور نیز دعوای مربوط به نام دامنه را طرح نمایند.

شرایط پذیرش دعوا از سوی آیکان

برای آنکه آیکان طرح دعوای نام دامنه از طرف یک شخص(خواهان) علیه شخص دیگر(خوانده) را مورد پذیرش قرار دهد، خواهان باید نسبت به اثبات موارد زیر اقدام نماید. توضیح اینکه اگر مورد اول به اثبات نرسد مرجع مورد نظر، رسیدگی را متوقف خواهد نمود. به عبارتی شرط رسیدگی، حالت پلکانی دارد. یعنی اگر مورد اول، پذیرش بشود، مورد دوم و سوم مورد رسیدگی قرار می گیرد:

  • اثبات اینکه نام دامنه خوانده، به طرز گمراه کننده ای شبیه علامت تجاری خواهان است.
  • خوانده حق قانونی جهت استفاده از آن نام دامنه را ندارد.
  • خوانده نام دامنه را با سوء نیت ثبت و استفاده می کند.

 تفاوت های علامت تجاری و نام دامنه اینترنتی

تفاوت میان علامت تجاری و نام دامنه
تفاوت میان علامت تجاری و نام دامنه

برای فهم بهتر دعاوی دامنه و علائم تجاری لازم است تفاوت های مربوط به نامه دامنه اینترنتی و علامت تجاری مورد بحث قرار گیرد. در اینجا برخی از مهم ترین تفاوت ها میان دامنه و علامت تجاری مورد اشاره قرار می گیرد. بدیهی است این تفاوت ها می تواند تا حدودی دید بهتری را در مورد دعاوی مربوط به هر یک از دو موضوع نام دامنه و علامت تجاری آشکار سازد.

در ادامه برخی از تفاوت ها به صورت خلاصه مورد اشاره قرار می گیرد.

تفاوت در کارکرد

نام دامنه یک نشانی اینترنتی است. این نام برای سهولت دسترسی به یک آدرس در اینترنت طراحی شده است. از آن جا که این آدرس یا در اصطلاح آی پی(IP) به صورت عدد است لذا نام دامنه به صورت حروف ثبت می شود که بهتر در ذهن قرار گیرد. علائم تجاری برای تمیز دادن کالا و خدمات اشخاص از یکدیگر است. بنابراین نام دامنه یک آدرس را نشان می دهد اما نام و علامت تجاری برای تمایز میان انواع کالاها و خدمات متعلق به افراد مختلف از یکدیگر است.

تفاوت در انحصاری بودن

انحصاری بودن دامنه
انحصاری بودن دامنه

هر نام دامنه، فقط و فقط متعلق به یک نام منحصر به فرد در کل جهان است. از این رو در هیچ کجای جهان نمی توان همان نام را به ثبت رسانید. اما اگر در یک کشور شخصی بتواند یک علامت تجاری را ثبت نماید، در یک کشور دیگر امکان ثبت همان علامت، با مانعی مواجه نخواهد شد. حتی در داخل مرزهای یک کشور نیز افراد ممکن است با اندکی تغییر امکان ثبت یک علامت تجاری شبیه علامت دیگر را داشته باشند.

 تفاوت در قابلیت ثبت مشترک

یکی دیگر از نکات مهم در دعاوی دامنه و علائم تجاری فهم دقیق این موضوع است که دامنه اینترنتی فقط مربوط به یک شخصیت حقیقی است. لذا به لحاظ فنی قابلیت ثبت مشترک برای دو یا چند نفر را ندارد. اما یک علامت تجاری می تواند از سوی دو یا چند نفر شخصیت حقیقی به صورت مشترک به ثبت برسد. به عبارتی در یک دعوای مربوط به نام دامنه، چه خواهان و چه خوانده همواره یک نفر هستند. اما در دعوای علائم تجاری ممکن است خواهان یا خوانده چند نفر باشند.

 تفاوت در قلمرو حمایت

حمایت از علامت تجاری در چارچوب خاک و قلمرو یک کشور صورت می گیرد. یعنی اگر علامت تجاری در کشوری ثبت شد لزوماً در همان کشور مورد حمایت قانون قرار دارد. به عنوان مثال اگر علامتی در ایران ثبت شود در کشور عراق ، ترکیه و… تحت حمایت نیست. و اگر آن کشورها بازار صادراتی شرکت ایرانی باشند، باید علامت تجاری را در آنجا ثبت نمود. در غیر این صورت مورد حمایت  قرار نخواهد گرفت. پس ممکن است علامت تجاری به دلیل اینکه حمایتش سرزمینی است در دو کشور ثبت شود و هیچ منعی هم ندارد.

 تفاوت در اجزا

 علامت تجاری شامل هر نشان قابل رؤیت تجاری است که می تواند متشکل از حروف باشد. مانند اسم تجاری «کاله» . یا می تواند عدد باشد مانند نشان تجاری «202»  . یا می تواند فقط یک عکس باشد مثل نشان تجاری «پلیکان». اما بر خلاف آن، نام دامنه متشکل از چند عدد است که برای نشان دادن همان آدرس، با حروف نشان داده می شود.

تفاوت در آثار گذر زمان

اگر یک علامت تجاری بعد از گذشت سه سال از ثبت آن، مورد استفاده قرار نگیرد، اشخاص ذی نفع می توانند تقاضای ابطال آن علامت تجاری را بنمایند. اما در نام دامنه اینترنتی چنین قاعده ای وجود ندارد. یعنی عدم استفاده لزوماً منتج به تقاضای ابطال نخواهد شد.

وکیل ماکیت فکری مشاور شما در دعاوی مربوط به علائم تجاری و دامنه

اگر شما در حال حاضر به نوعی درگیر دعاوی دامنه و علائم تجاری هستید نگران نباشید. در اولین فرصت با ما تماس بگیرید. وکیل مالکیت فکری در خدمت شما خواهد بود . وکیل می تواند ضمن ارائه مشورت های لازم، وکالت شما را برعهده گرفته و از حقوق قانونی تان دفاع نماید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button