پیمان منع افشای اطلاعات چیست؟

پیمان منع افشا

پیمان منع افشای اطلاعات چیست؟ ، قرارداد محرمانگی، منظور از اسرار تجاری چیست؟ ، مجازات افشای اسرار تجاری، خسارات ناشی از نقض پیمان

ممکن است برای استخدام به شرکتی مراجعه کنید و از شما بخواهند که علاوه بر قرارداد کار، قرارداد دیگری با عنوان “محرمانگی” یا “پیمان نامه عدم افشا“، را امضا کنید. قبل از امضای این قرارداد باید از خود بپرسید:

قرارداد محرمانگی یا پیمان منع افشای اطلاعات چیست و چه اثری دارد؟

چرا باید قرارداد محرمانگی یا پیمان منع افشای اطلاعات امضا کنیم؟

چرا بعضی شرکت ها و مؤسسات از ما می خواهند که قرارداد محرمانگی امضاء کنیم؟

چرا در برخی شرکت ها و مؤسسات پیمان منع افشای اطلاعات را امضا نمی کنیم؟

برای یافتن پاسخ سؤألهایتان، این متن را تا انتها بخوانید.

مطلب مفید | وکیل دعاوی تجاری

قرارداد محرمانگی یا پیمان منع افشای اطلاعات چیست؟

قرارداد محرمانگی
قرارداد محرمانگی

قراردادی است که به موجب آن، فردی که در یک شرکت یا موسسه ای قصد فعالیت یا شراکت دارد امضاء میکند. بر این اساس وی متعهد به حفظ اسرار تجاری، صنعتی، حرفه ای موضوع قرارداد می شود.

موضوع پیمان منع افشای اطلاعات

موضوع قرارداد محرمانگی تعهد به عدم افشای کلیه اطلاعاتی است که بصورت رسمی یا غیر رسمی، مکتوب، شفاهی، الکترونيکی، بدون واسطه يا باواسطه، مستند، ضبط شده، قابل خواندن با دستگاه يا ديگر اشَکال در اختيار مستخدم قرار می گیرد. از جمله اطلاعات تجاری و دانش کاری، مالکيت معنوی، حقوق مربوط به پروژه ها و محصولات، معاملات، مشتريان، قيمت گذاری، استراتژی های سازمان و فعاليت و همچنين برنامه، اهداف يا فرصت های مرتبط با آن که به عنوان اسرار اداری تجاری و اطلاعات محرمانه و اختصاصی تلقی می شوند.

منظور از اسرار تجاری چیست؟

همه صاحبان کسب‌ و کار‌، وقت و انرژی و سرمایه زیادی صرف میکنند تا دانش فنی و اطلاعات لازم در مورد وضعیت بازار ، رقبا و نیز راهبردها و راهکارهای رسیدن به هدف را بدست آورند. بدیهی است این همه تلاش و هزینه نباید براحتی در دسترس دیگران قرار گیرد. لذا لازم است تا از آن به شدت محافظت و مراقبت به عمل آید. و بویژه رقبا به آن دست پیدا نکنند. بنابراین این اطلاعات جزء اسرار تجاری شرکت و مؤسسه محسوب می گردد.

اسرار تجاری محتوایی است که قابل ثبت نیست و نیازمند حفظ و صیانت است. مطابق ماده 65 قانون تجارت الکترونیک؛ اسرار تجاری الکترونیکی “‌داده پیامی” است که شامل اطلاعات، ‌فرمولها، الگوها، نرم‌افزارها و برنامه‌ها، ابزار و روشها، تکنیک‌ها و فرایندها، تألیفات منتشر‌نشده، روشهای انجام تجارت و داد و ستد، فنون، نقشه‌ها و فراگردها، اطلاعات مالی، ‌فهرست مشتریان، طرحهای تجاری و امثال اینها است. این اطلاعات به طور مستقل دارای ارزش‌اقتصادی بوده و در دسترس عموم قرار ندارد. و تلاشهای معقولانه‌ای برای حفظ و حراست ‌از آنها انجام شده است.

چرا باید قرارداد محرمانگی را امضا کنیم؟

امضای قرارداد محرمانگی بستگی به سیاست های یک شرکت و حساسیت اطلاعاتی است که قرار است افراد و کارکنان مختلف با آن سر و کار داشته باشند. بنابراین لازم است در مواردی که این اطلاعات در دسترس کارکنان قرار می گیرد این قرارداد را امضاء نمود. زیرا عدم امضای قرارداد محرمانگی ممکن است تمام تلاش های یک مؤسسه را در معرض خطر جدی قرار دهد. مشاهده میشود در سال‌های اخیر انعقاد این قرارداد میان کارفرما و کارکنان به یک رویه جاری تبدیل شده است. زیرا کارکنان به دلیل شغل خود به اطلاعاتی از کارفرما و کسب‌وکار دسترسی پیدا می‌کنند که عمومی شدن این اطلاعات به‌نفع کارفرما نیست. لذا شایسته است قبل از انجام کار و استخدام ،قرارداد محرمانگی یا عدم افشای اطلاعات منعقد گردد.

چه وقت نباید قرارداد محرمانگی را امضاء کنیم؟

اگر یک کارمند تحت هیچ شرایط به اطلاعات مهم و حساس شرکت دسترسی ندارد امضای این قرارداد ضرورتی ندارد. لذا باید سعی نمود در اینگونه موارد قرارداد محرمانگی امضاء نشود.

مجازات افشای اسرار و اطلاعات تجاری

به منظور حمایت از رقابت های مشروع و عادلانه در بستر مبادلات ‌الکترونیکی، تحصیل غیرقانونی اسرار تجاری و اقتصادی بنگاهها و مؤسسات برای خود و ‌یا افشای آن برای اشخاص ثالث در محیط الکترونیکی جرم محسوب و مرتکب به ‌مجازات مقرر در قانون محکوم خواهد شد.

افشاء کننده اسرار تجاری و هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی به منظور رقابت، منفعت و یا ایراد خسارت به بنگاه های تجاری، صنعتی، اقتصادی و خدماتی، با نقض حقوق قراردادهای استخدام مبنی برعدم افشای اسرار شغلی و یا دستیابی غیرمجاز، اسرار تجاری آنان را برای خود تحصیل نموده و یا برای اشخاص ثالث افشا نماید به حبس از شش ماه تا دو سال و نیم، و جزای نقدی معادل پنجاه میلیون (50.000.000) ریال محکوم خواهد شد.

خسارات ناشی از نقض پیمان

پس از انعقاد پیمان منع افشای اطلاعات، چنانچه متعهد قرارداد مزبور را نقض نموده، اسرار تجاری و حرفه ای شرکت را افشا نماید و  منجر به خساراتی برای شرکت یا موسسه شود، ملزم به جبران خسارات ناشی از نقض قرارداد است.

 

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button