پیش حسابرسی  بیمه و تراکنش بانکی

پیش حسابرسی بیمه و تراکنش بانکی

پیش حسابرسی  بیمه و تراکنش بانکی

پیش حسابرسی بیمه و تراکنش بانکی دو مورد از پیش حسابرسی هایی است که انجام آن در هر واحد تجاری از اهمیت فوق العاده برخوردارند. این دو نوع پیش حسابرسی در کنار پیش حسابرسی عملکرد و ارزش افزوده مجموعه ای از اقدامات حوزه مالیاتی هستند که لازم است قبل از هر گونه مواجهه با مراجع نظارتی و یا مالیاتی ذیربط انجام پذیرند.

مرجع قانونی حسابرسی بیمه ‎چیست؟

قبل از هر گونه بحث در مورد اهمیت پیش حسابرسی بیمه و تراکنش بانکی لازم است مستند قانونی مالیات بیمه را مورد توجه قرار دهیم. در ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی موضوع رسیدگی بیمه ‎ای مطرح شده است. متن کامل ماده ۴۷ قانون تامین اجتماعی از این قرار است:

“کارفرمایان مکلفند صورت مزد و حقوق و مزایاى بیمه شدگان همچنین دفاتر و مدارک لازم را در موقع مراجعه بازرس سازمان، در اختیار او بگذارند. بازرسان سازمان مى توانند از تمام یا قسمتى از دفاتر و مدارک مذکور رونوشت یا عکس تهیه و براى کسب اطلاعات لازم به هریک از رؤسا و کارمندان و کارگران کارگاه و مراجع ذیربط مراجعه نمایند. بازرسان سازمان حق دارند کارگاه هاى مشمول قانون را مورد بازرسى قرار دهند و داراى همان اختیارات و مسؤولیت هاى مذکور در مواد ۵۲ و ۵۳ قانون کار خواهند بود. نتیجه بازرسى حداکثر ظرف یک ۲ ماه از طرف سازمان به کارفرما اعلام خواهد شد.”

حسابرسی بیمه ‎چیست و با چه هدفی انجام می‎شود؟

رسیدگی به دفاتر و اسناد کارفرمایانی که دارای کارگاه (صنعتی، بازرگانی، شرکت و …) هستند و در سازمان تامین اجتماعی تشکیل پرونده داده و کد کارگاهی دریافت کرده اند حسابرسی بیمه نامیده می‎شود.

پیش حسابرسی بیمه و تراکنش بانکی را همواره در اولویت اقدامات تجاری خود قرار دهید

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی با دو هدف اصلی انجام می‎ شود:

  1. اطمینان از رعایت حقوق بیمه ‎ای کارکنان کارگاه‎ها توسط کارفرمایان:

 این موضوع با رسیدگی به اسناد و مدارک مربوط به حقوق از جمله لیست بیمه تامین اجتماعی و گاهی اوقات لیست مالیات حقوق کارکنان کنترل می ‎شود . کارفرما یا نماینده وی باید اسناد و مدارک درخواستی را در اختیار رسیدگی کنندگان قرار دهند. رسیدگی کننده هم با تطابق اطلاعات ارائه شده با قوانین و مقررات تامین اجتماعی درستی یا نادرستی موارد را بررسی می‎کند.

حسابرسی بیمه تامین اجتماعی

  1. اطمینان از اجرای قانون تامین اجتماعی بابت قراردادها و حق الزحمه ‎ها:

بر اساس قانون تامین اجتماعی حق الزحمه پرداختی به افرادی غیر از بیمه شدگان شرکت(پرسنل) ، مشمول بیمه تامین اجتماعی است . کارگاه‎ها باید در زمان پرداخت این موضوع را در نظر بگیرند. رسیدگی کنندگان برای بررسی درستی یا نادرستی این موارد، قراردادها، پرداخت‎ های کارمزد، فاکتورهای کارمزدی و صورتحساب‎ های دارای کارمزد را بررسی می‎ کنند.

انواع بازرسی بیمه ای تامین اجتماعی

بازرسی بیمه ای تامین اجتماعی به دو صورت انجام می گیرد:
  • بازرسی کارگاهی: برای تشخیص نیروهای تولید کننده و کارگران
  • بازرسی دفاتر قانونی: به منظور بازرسی بیمه ای از دفاتر قانونی

پیش حسابرسی بیمه برای چه انجام می شود؟

در واقع پیش حسابرسی بیمه به این خاطر انجام می شود که تا پیش از اینکه حسابرسان تامین اجتماعی وارد شرکت مورد نظر شوند، یک بازبینی و بررسی و ارزیابی از مدارک، اسناد و دفاتر شرکت صورت گرفته باشد تا نواقص و خطاهای احتمالی برطرف شود. در واقع پیش حسابرسی برای جلوگیری از جریمه ها و هزینه های نسبتاً سنگین از سوی سازمان تامین اجتماعی انجام می شود.

پیش حسابرسی بیمه و تراکنش بانکی و به طور کلی همه نوع پیش حسابرسی دارای سلسله اموری است که در سه مرحله قبل از حسابرسی، حین حسابرسی و بعد از حسابرسی صورت می گیرد.

پیش حسابرسی  رسیدگی به تراکنش های بانکی

در مورد پیش حسابرسی تراکنش بانکی باید گفت امروزه یکی از بزرگترین مشکلات به وجود آمده برای صاحبین کسب و کارهای مختلف رسیدگی به تراکنش های بانکی آنها علی الخصوص برای سالهای مالی قبل از 1395 می باشد .

پیش حسابرسی تراکنش بانکی
پیش حسابرسی تراکنش بانکی

با توجه به این موضوع که تکلیفی تحت عنوان نگهداری اسناد و مدارک برای سنوات قبل توسط سازمان امور مالیاتی برای صاحبین کسب و کارهای مختلف پیش بینی نشده است این موضوع باعث شده است که در فرآیند رسیدگی این سالها مودیان اغلب به دلیل نداشتن اسناد و مدارک مرتب و مدون با مشکلات زیادی در پاسخگویی به سازمان امور مالیاتی  مواجه گردند.

انجام پیش حسابرسی بیمه و تراکنش بانکی مدیران شرکت را از تنش در محیط کسب و کار دور می سازد.

از طرف دیگر به دلیل تعیین ضرایب مالیاتی غیرعادلانه برای تشخیص مالیات و همچنین نپذیرفتن اسناد و مدارک ابرازی مودیان توسط پرسنل رسیدگی کننده تراکنش های بانکی در سازمان امور مالیاتی این امر باعث تعیین و تشخیص مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده ای بعضا با ارقام بسیار بالا برای مودیان مالیاتی شده و هم مودیان و هم سازمان امور مالیاتی را با چالشی عظیم در جهت تعیین مالیات عادلانه روبرو ساخته است .

از سوی دیگر وجود بخشنامه های مالیاتی غیر شفاف در نحوه تعیین چگونگی رسیدگی و تعیین مالیات های تراکنش های بانکی باعث سردرگمی پرسنل رسیدگی کننده و همچنین مودیان مالیاتی شده است که در نهایت تمامی موارد مذکور باعث بروز مشکلات فراوان و عدیده برای مودیان مالیاتی شده است .

بنابراین پر واضح است که بهره مندی از پیش حسابرسی رسیدگی مالیاتی تراکنش های بانکی برای فعالان اقتصادی دارای مزایا و موهبت های فراوانی می باشد.

اهمیت پیش حسابرسی مالیاتی تراکنش های بانکی

  • جلوگیری از تشخیص  ناعادلانه مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده و جرائم متعاقب آن و تعیین مالیات عادلانه
  • جلوگیری از ممنوع الخروج شدن مودی
  • جلوگیری از مسدود شدن حساب های بانکی مودیان ناشی از به وجود آمدن بدهی های مالیاتی هنگفت
  • جلوگیری از اتلاف وقت ارزشمند فعالان کسب و کار
  • جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و ناراحتی های عصبی و روحی ناشی از فرآیند نامناسب رسیدگی مالیات تراکنش های بانکی
  • آمادگی کامل مودی برای زمان رسیدگی مالیات تراکنش های بانکی مودیان توسط پرسنل سازمان امور مالیاتی
  • تعیین مسیری کامل و شفاف برای راهبری صاحبین کسب و کار با توجه به قوانین و مقررات مالیاتی جهت جلوگری از وقوع مالیات هنگفت ناشی از عدم آگاهی

نقش وکیل مالیاتی

پر واضح است که کثرت امور در شرکت ها اجازه نمی دهد مدیران آن ها قادر به ایفای همه مسئولیت ها و تعهدات خود در مورد انواع وظایف و اقدامات قانونی در حوزه مالیات باشند. وکیل مالیات می تواند این بخش از وظایف مدیران را بر عهده گرفته و مشکلات مالیاتی در شرکت را به حداقل برساند. در این مورد می توانید با ما در تماس باشید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button