پیش حسابرسی مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده

پیش حسابرسی مالیاتی عملکرد

پیش حسابرسی مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده

پیش حسابرسی مالیاتی عملکرد به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از وضعیت مالی شرکت‌های امروزی محسوب می گردد. در شرایط کنونی هر کسب و کاری به آن نیاز دارد.

تاخیر در رسیدگی های مالیات بر ارزش افزوده که گاها تا حدود 5 سال نیز اتفاق می افتد از یکطرف و وجود جریمه های با نرخ بسیار زیاد و سرسام آور که متاسفانه مشمول مرور زمان نیز نمی باشند باعث شده است تا سازمان ها در رسیدگی مالیات بر ارزش افزوده با برگ مطالبه های با اعداد بسیار زیاد و جرائم بسیار بالاتر نسبت به مالیات خود روبرو شوند که چنین حالتی امر دادرسی مالیاتی را نیز هم برای مودیان مالیاتی و هم برای سازمان امور مالیاتی با چالشی بزرگ روبرو ساخه است.

اصولا تعدیل مالیات با ارقام بالا برای اعضاء هیات های حل اختلاف مالیاتی نیز مشکلاتی را در پاسخگویی به واحدهای نظارتی مواجه ساخته و به همین دلیل تعدیل از ارقام بالای مالیاتی توسط آنها معمولاً به راحتی انجام نمی گردد. حاصل این امر به وجود آمدن هزینه های سنگین برای پیگیری و تعدیل مالیات و جرائم آن برای سازمان ها می باشد.

انجام پیش حسابرسی یک ضرورت انکارناپذیر

اکثر موسسات، شرکت ها و حرف گروه اول موضوع آیین نامه ماده 95 قانون مالیات های مستقیم دارای کسب و کار گسترده هستند. این قبیل موسسات غالباً در صدد توسعه فعالیت ها و پیشرفت و تعالی حرفه خود می باشند. بنابراین چاره ای جر انجام حسابرسی مالی در راستای دستیابی به اهداف خود ندارند.

مزایای پیش حسابرسی مالیاتی

انجام عملیات پیش حسابرسی مالیات عملکرد و ارزش افزوده بهترین شیوه برای شرکت ها و موسسات به منظور روشن شدن وضعیت حساب های آن ها است. در ذیل برخی مزایای استفاده از این شیوه مورد اشاره قرار می گیرد:

1 – آگاهی از وضعیت مالیات عملکرد تشخیصی توسط پرسنل سازمان امور مالیاتی قبل از وقوع عملیات ممیزی مالیاتی و تعیین انحرافات آن با مالیات ابرازی شرکت جهت بررسی و رفع اشکالات و اشتباهات پیش بینی نشده.

2 – ارتقاء سطح دانش مالیاتی پرسنل واحد مالی.

3 – ارتقاء سطح دانش مالیاتی مدیران کسب و کار.

4 – جلوگیری از بروز هزینه های پیش بینی نشده مالیاتی.

5 – بهره مندی از دفاع مالیاتی مناسب در طی مراحل آیین دادرسی مالیاتی .

6 – جلوگیری از بروز خطاهای غیر قابل جبران قبل از شروع عملیات ممیزی مالیاتی.

7- کمک به واحد مالی و مدیران مالی جهت انجام هرچه بهتر پیگیری امور مالیاتی موسسه .

جرایم سنگین در انتظار مودیان خطاکار

لازم است مودیان مالیاتی بدانند قانونگذار مجازات سنگینی برای هر گونه حرکت اشتباه و خلاف واقع در اسناد مالی در نظر گرفته است. به عنوان مثال مواد 274 و 275 قانون مالیات مستقیم نمونه بارزی از این جرایم و مجازات های پیش بینی شده برای آن را مقرر نموده است.

ماده ۲۷۴ قانون مالیات مستقیم

موارد زیر جرم مالیاتی محسوب می‌شود و مرتکب یا مرتکبان حسب ‌مورد، به مجازات‌های درجه شش محکوم می‌گردند:

  • تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن
  • اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن
  • ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده (۱۸۱) این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی‌ بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد(۱۶۹) و (۱۶۹ مکرر) به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام
  • عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین‌شده
  • تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مودیان دیگر به نام خود برخلاف واقع
  • خودداری از انجام تکالیف قانونی درخصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه‌ای در سه‌ سال متوالی
  • استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

تبصره۱- اعمال این مجازات نافی اعمال محرومیت‌های مندرج در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب ۰۷ /۰۸/ ۱۳۹۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.

تبصره۲- اعلام جرائم و اقامه دعوی علیه مرتکبان جرائم مزبور نزد مراجع قضائی از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع قانونی صورت می‌پذیرد.

ماده ۲۷۵ قانون مالیات مستقیم- عواقب مجرمان مالیاتی

چنانچه مرتکب هریک از جرائم مالیاتی شخص حقوقی باشد، برای مدت شش‌ماه تا دوسال به یکی از مجازات‌های زیر محکوم می‌شود:

  1. ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی
  2. ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری

تبصره : مسوولیت کیفری شخص حقوقی مانع از مسوولیت کیفری شخص حقیقی مرتکب جرم نمی‌باشد.

کاهش ریسک خطا و اشتباه

وکیل مالیاتی همراه شما خواهد بود تا با توجه به تغییرات قانون مالیات مستقیم در خصوص نحوه رسیدگی ماده ۹۷ قانون مالیات مستقیم و حذف بند ۳ رسیدگی و پذیرش مالیات عملکرد و اظهارنامه مالیاتی بر اساس ریسک پذیری شرکت ها و اشخاص حقیقی، قبل از ارسال اظهارنامه مالیاتی خود ، ریسک هر گونه خطا را کاهش دهید . لذا قبل از بستن حساب های موقت  با ما تماس بگیرید. وکلای ما در ردیف بهترین وکیل مالیاتی در سطح کشور می باشند.

کاهش ریسک و خطا
                             کاهش ریسک و خطا

به طور حتم مودیان مالیاتی می دانند به دلیل تغییرات روزافزون در حوزه مالی و نیز صدور انواع بخشنامه ها و دستورالعمل های مالیاتی، استفاده از مشاورین مالیاتی ممکن است هزینه های زیادی به دنبال داشته باشد. در برخی موارد، کسب و کارها قدرت پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند. ضمن اینکه به دلیل زمان اندکی که این مشاورین برای یک شرکت اختصاص می دهند، امکان بررسی و سند رسی مالیاتی ممکن نیست . بنابراین انجام پیش حسابرسی مالیاتی از مهم ترین و الزامی ترین اقدامات در شرکت ها محسوب می گردد.

وکیل مالیاتی

برای انجام پیش حسابرسی مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده لازم است با افراد کارشناس و متخصص مالیاتی مشورت نمایید . برای آنکه بتوانید از مشکلات ناشی از هر گونه خطا و اشتباه خود را دور سازید و پیش از هر اقدام غیر کارشناسی،  با ما تماس بگیرید.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button