وکیل دعاوی کارفرمایی

وکیل دعوای کرفرمایی

وکالت در دعاوی کارفرمایی

کارفرمایان در مراکز صنعتی و بزرگ بدون شک با بسیاری از قوانین و مقررات قانون کار و بیمه تامین اجتماعی آشنا هستند. اما ممکن است کسب و کارهای نوپا کمتر با این قوانین آشنایی داشته باشند. همین امر موجب می شود مشکلاتی را برای خود و محیط کارشان بوجود آورند. وکیل دعاوی کارفرمایی اینجا است تا بتواند صاحبان کسب و کارها را از حقوق لازم الرعایه در محیط های کاری آگاه سازد. حتی در صورت بروز اختلاف و یا طرح دعاوی میان کارگر و کارفرما در ادارات کار و سازمان تامین اجتماعی، از حقوق آنان دفاع نماید.

برای مطالعه بیشتر در مورد وکیل کار حتما به مقاله وکیل متخصص دعاوی کار  مراجعه نمایید.

حقوق بنیادین در محیط های کارگری و کارفرمایی

حقوق بنیادین کار
حقوق بنیادین کار

اولین نکته در محیط های کارگری آن است که وقتی یک کارفرما برای پیشبرد اهداف کاری خود، کارگر و یا کارگرانی را به استخدام می گیرد، باید یکسری قواعد و مقررات را رعایت نماید. رعایت این قواعد که تابع قانون کار است، از طرف هر کارفرمایی و در هر شرایطی الزامی است . حتی اقرار کارفرما مبنی بر آگاه نبودن از آن هم نمی تواند محملی برای عدم اعمال جرایم پیش بینی شده برای آن باشد. وکیل دعاوی کارفرمایی بر این نکات همواره تاکید دارد و آن را به کارفرمایان محترم گوشزد می نماید.

کارفرما و رعایت الزامات قانونی در محیط کسب و کار

کارفرمایان محترم در مورد برخی مسائل ناگزیر به اجرای حداقل مواردی هستند که بر اساس قانون ملزم به اجرای آن هستند. این موارد عبارتند از:

  1. حق بیمه کارگران و رد کردن لیست بیمه کارکنان شاغل در محیط کسب و کار به سازمان تامین اجتماعی
  2. پایه سنوات که کارگران هر ساله به حقوق شان اضافه می شود و مبلغ سنوات که در پایان خاتمه کار معادل یک ماه آخرین حقوق دریافت می نمایند.
  3. عیدی و پاداش سالانه کارگران که مبلغ آن معادل 60 روز آخرین مزد ثابت کارگر مشروط به اینکه از 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی بیشتر نشود.
  4. حق عائله مندی یا حق اولاد که مبلغ آن معادل 3 برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده برای هر فرزند در هر ماه است. همچنین این مبلغ طی هر سال، با افزایش حداقل دستمزد افزایش پیدا می کند.
  5. کمک هزینه مسکن که پرداخت آن به زنان و مردان کارگر اعم از مجرد یا متاهل و خانه دار یا مستاجر اجباری است.
  6. حقوق مرتبط با “مرخصی” ، “ماموریت” ، “عذا” و “ایاب و ذهاب” آنان به محیط کار

علاوه بر این، کارفرمایان مسئول پرداخت هر گونه خساراتی هستند که کارگران در محیط کسب و کار به اشخاص ثالث وارد می آورند.

شرط و شروط مغایر با قانون کار ضمانت اجرایی ندارد

شروط مغایر با قانون
شروط مغایر با قانون

نکته مهم آن است که به استناد تبصره های 1 و 2 ماده 35 قانون کار، اگر رابطه کارگری و کارفرمایی میان طرفین کار وجود داشته باشد، هیچ نوع توافقی میان آنان نمی تواند مانع از پرداخت حداقل حقوق و دستمزد به کارگران شود. بنابراین اگر کارفرما به کارگر شرط کند که در صورت کسب درآمد یا فلان مبلغ سود، حقوق او را پرداخت خواهد نمود و درآمد یا سودی حاصل نشود، این امر کارفرما را از پرداخت حداقل میزان حقوق کارگر معاف نخواهد ساخت.

وکیل دعاوی کارفرمایی در این مورد می تواند راهنمای خوبی برای کارفرمایان باشد. کارفرمایانی که نسبت به قوانین ناآشنا هستند. یا فرصتی برای مطالعه و بررسی آن ندارند. بنابراین ممکن است با چنین شرط هایی در محیط کار دردسرهایی را برای محیط کاری خود بوجود آورند.

وکیل دعاوی کارفرمایی و مشکلات ناشی از قرارداد ها

یکی از مشکلات جدی در محیط های کارگری که وکیل دعاوی کارفرمایی به وفور با آن برخورد می نماید، نوع و نحوه انعقاد قراردادهایی است که کارفرمایان با کارگران منعقد می نمایند. و برای خود هر نوع شرطی را که ممکن است در تقابل با قانون کار باشد، قرار می دهند، غافل از آنکه به محض برقراری رابطه کاری میان کارگر و کارفرما، هیچ نوع قراردادی نمی تواند از شمولیت قانون کار خارج شود . در این رابطه کارفرمایان مسئولیت قانونی خواهند داشت.

از طرفی، موکول کردن دستمزد کارگران به انعام مشتریان، انجام کار بیش از ساعات مقرر در قانون کار، بیمه نکردن کارگران و … می تواند مشمول مجازات باشد. در این صورت عاملی در جهت عدم انجام قرارداد نخواهد بود. بنابراین لازم است قراردادهای منعقده در چارچوب قوانین کار تنظیم شوند و مهم تر آنکه به صورت دقیق به مورد اجرا گذارده شوند.

برای اطلاع از نکات مهم حین نوشتن قرارداد، مقاله نوشتن قرارداد خوب را مطالعه نمایید.

البته دوره آزمایشی میان کارگر و کارفرما می تواند از اعمال این مقررات خارج باشد. دوره آزمایشی برای کارگر ساده حداکثر یک ماه و برای کارگر حرفه ای حداکثر سه ماه خواهد بود. طرفین می توانند بعد از دوره مورد نظر، قرارداد را فسخ و به آن خاتمه دهند. البته کارفرما حقوق این دوره را باید پرداخت نماید.

وکیل دعاوی کارفرمایی می تواند به آن دسته از دعاوی کارفرمایی که در رابطه با قراردادهای منعقده میان کارفرمایان و کارگران ایجاد می شود رسیدگی نماید. بویژه در مورد دعاوی سازمان تامین اجتماعی با حضور در این مرجع و دفاع از حقوق موکل خود، از بار مشکلات مالی و حقوقی وی بکاهد.

مزیت قرارداد مکتوب برای کارفرمایان

بسیاری از کارفرمایان تصور می کنند ننوشتن قرارداد هنگام بکارگیری نیروی کار برای آنان بسیار مفیدتر از نوشتن آن است. در صورتی که اگر کارگر بتواند وجود رابطه کاری با کارفرما را به اثبات برساند، حضور وی در محیط کار حتی در صورت نداشتن قرارداد ، در حقیقت کار دائمی محسوب می شود. در چنین حالاتی اگر کارفرما حقوق کارگر را پرداخت نکرده باشد علاوه بر پرداخت حقوق، مشمول جریمه هم خواهد شد.

بنابراین توصیه وکیل دعاوی کارفرمایی به کارفرمایان محترم آن است که در همان ایتدای امر با کارگران خود قرارداد کار منعقد نمایند. البته اگر به کار کارگر شک و شبهه دارند می توانند قرارداد را به صورت موقت تنظیم نمایند. این دوره موقت یا آزمایشی البته برای کارگران ساده نباید از یک ماه بیشتر باشد. در مورد کارگران ماهر نیز دوره آزمایشی باید حداکثر سه ماه باشد. بعد از دوره آزمایشی و موقت چنانچه از کار کارگر رضایت داشتند می توانند آن را تمدید و به قرارداد دائم تبدل نمایند.

برای مطالعه بیشتر در مورد قراردادها می توانید به بخش قراردادها  و برای مطالعه در مورد دعاوی کارگری و کارفرمایی می توانید به بخش امور کار مراجعه کنید.

دعاوی کارفرمایی ناشی از طرح طبقه بندی مشاغل

یکی دیگر از مشکلات حقوقی در محیط های کسب و کار، موضوع طرح طبقه بندی مشاغل است. از آن جا که واحدهای تولیدی و شرکت ها و کارگاهها در صورت داشتن بیش از 50 کارگر موظف به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند. لذا برخی واحدها ترجیح می دهند لیست کارگران استخدامی خود را حداکثر 49 نفر اعلام نمایند. این واحدها در صورت نیاز به کارگر مازاد بر این عدد، آن را از طریق شرکت های خدماتی تآمین می نمایند.

وکیل دعاوی کارفرمایی در خدمت کسب و کارها

اگر بخواهیم در مورد انواع مشکلاتی که در محیط های کارگری وجود دارد صحبت کنیم قطعا از حوصله این مقاله خارج خواهد بود. کارفرمایان گرامی که با مشکلاتی در محیط های کاری مواجه هستند در تماس با ما می توانند با اعطای وکالت قانونی خود را از دردسرهای مراجعات مکرر به مراجع مختلف برهانند و حل مشکلات قانونی خود را به ما واگذار نمایند.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button