کالاهای ممنوعه برای حمل بار در شرکتهای خصوصی 

کالاهای حمل بار ممنوع

کالاهای ممنوعه برای حمل بار ، ضوابط حمل بار در شرکتها ، مقررات حمل بار  

امروزه شرکتهای حمل بار خصوصی نقش پرنگ تری نسبت به شرکت پست دولتی ایفا می کنند. گستردگی فعالیت های شرکتهای باربری خصوصی و خدمات ویژه ای که به مشتریان ارائه می دهند، مشتریان را هر چه بیشتر به ترجیح شرکتهای باربری خصوصی نسبت به اداره پست ترغیب می نماید. سوألی که در اینجا مطرح می شود، این است که شرکتهای مزبور تابع چه مقرراتی هستند؟

شرکتهای باربری خصوصی

شرکتهایی هستند که توسط شخص خصوصی با اخذ مجوز ویژه ایجاد شده اند. این شرکتها در مقابل دریافت اجرت، حمل کالاهای مشتریان را به نقاط مختلف بر عهده می گیرند.

ضوابط حمل بار در خصوص کالاهای ممنوعه در شرکتهای باربری

از آنجایی که شرکتهای باربری، شرکت پست خصوصی محسوب می شوند، مشمول مقررات اداره پست، مقررات مواد 377 الی 394 قانون تجارت در خصوص حمل و نقل، قوانین خاص مربوط به حمل و نقل کالا می باشند.

ضوابط حمل بار
ضوابط حمل بار

کالاهایی که حمل و نقل آنها ممنوع است:

  • مواد غذایی باز و فساد پذیر
  • داروها( در صورت عدم وجود نسخه پزشک، داروی جنسی، داروی اعتیاد، داروهای بدون مجوز، داروهای مایع و اسپری)
  • تجهیزات نظامی: اسلحه گرم یا سرد، انواع گازهای نظامی، انواع شوکر و باتوم، دستبند.
  • مواد شیمیایی: مواد رادیو اکتیو و گازهای سمی، مواد عفوفی و انواع اسیدها و عوامل بیولوژیک در صورت عدم بسته بندی مناسب، انواع مواد شیمیایی خطرناک
  • وسایل موسیقی: در صورت عدم بسته بندی مناسب و تار، گیتار، ویلن و…
  • حیوانات و حشرات( جاندار و بی جان): در صورت عدم وجود بسته بندی مناسب و عدم وجود مجوز قانونی، حیوانات خانگی و آزمایشگاهی، حشرات آزمایشگاهی و کشاورزی.
  • اوراق فلزات و سنگ های بهادار: در صورت عدم وجود مجوز. پول نقد، چک و اوراق بهادار، طلا، نقره و سنگ های زینتی.
  • کپسول های گاز
  • مواد آتش زا
  • عرضه تجهیزات ماهواره
  • کالاهای مرتبط با رمالی و فالگیری
  • کالاهای مستهجن

مسئولیت شرکت های باربری

شرکت حمل بار، موظف به بیمه کالاها و محموله ها هستند.

شرکت های حمل بار مکلف هستند، محموله ها را به مقصد تعیین شده از سوی ارسال کننده رسانده و به محض رسیدن به مقصد، دریافت کننده را مطلع کرده و کالاها را به وی تحویل دهند.

در صورت تخلف از مقررات و ورود خسارت به محموله های ارسالی، چنانچه خسارت ناشی از بسته بندی و مرتبط با ارسال کننده نباشد، شرکت حمل بار مسئول تلف، نقصان و عیب کالاهای مزبور می باشند.

تعهدات متصوی حمل بار
تعهدات متصوی حمل بار

تعهد متصدی حمل و نقل

شرکت های باربری و متصدیان حمل و نقل در مقابل مشتریان ملزم به رعایت دو تعهد مهم هستند. اول ارسال سالم و به موقع محموله ها به مقصد تعیین شده و دوم عدم افشای محتوای محموله ها و اطلاعات مشتریان .

محموله های مجرمانه

ممکن است کالاهایی برای ارسال به مقصد به شرکت های حمل بار تحویل داده شود که حاوی وسایل ارتکاب جرم و یا موضوع رفتار مجرمانه باشند. در این صورت متصدی شرکت مزبور، مکلف است، محموله مزبور را توقیف و به دادستان اعلام نماید.

خیانت در امانت

متصدیان حمل و نقل و شرکت های باربری، پس از دریافت محموله های مشتریان باید آنها را در اسرع وقت به مقصد ارسال کنند. اگر آنها از رساندن بار به مقصد یا استرداد آنها به ارسال کننده امتناع نمایند، مشمول عنوان مجرمانه خیانت در امانت خواهند بود.

وکیل دعاوی شرکت مشاور همه شرکتها در امور دعاوی

اگر شما مدیر یک شرکت حمل و نقل هستید و به دلایل مختلف درگیر مشکلات حقوقی شده اید با ما تماس بگیرید. وکیل دعاوی شرکت آماده همه نوع خدمات حقوقی به شما خواهد بود.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*

    ارسال پیام
    Call Now Button